koppling till -71

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

koppling till -71

Post by Rickard M »

Jag har fortfarande motorpaketet ur bilen, funderar på vad jag bör göra i samband med detta. En sak är väl kopplingen, tryckplattan är märkt 1970 så den verkar ju ha suttit där ett tag. Så då är frågan standard grejor eller?

Annars hittade jag denna, som jag tycker ser intressant ut: http://www.clutchnet.com/index.php?page ... Itemid=140

samt denna: http://www.clutchnet.com/index.php?page ... Itemid=140

Är det någon som har erfarenhet av denna firma? Har försökt maila dem och fråga om original urtrampningslager passar mot detta, är ju lite special på en -71 som jag har, men de verkar inte svara på mail så får väl ringa antar jag...

Appråpå lagret, byter man alltid det när man är i farten eller kan man kolla på något sätt om det är ok? 2300:- kostar ju ett sådant :(
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag vet dom som köpt därifrån och fått grejer, bra grejer, men dom verkar inte så intresserade av att svara på mail.

Man snurrar till på lagret så hör och känner man om det är dags att byta. Det ska inte rassla och låta.
Å andra sidan kan ett uttrampningslager som är lite dåligt hålla många mil och därmed år till... Är det för dyrt kan man vänta och byta senare, det är ju rätt enkelt att plocka i och ur våra motorer.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Låter vettigt. Har du inget uppenbart missljud så varför byta om det dessutom kostar förhållandevis mycket. Jag antar att det enda "haveriet" som kan inträffa är att du någon gång i framtiden får ett surrande ljud från lagret, men vid det laget kanske motorn ändå ska ur för oljeläckage eller något annat?

Som en lite (ovidkommande) parallell har jag min motor i delar och håller just nu på att förbereda ihopmontering. Ska nu byta mellanaxelns kamkedjedrev. När jag jämförde med de nya så såg de inte direkt slitna ut men det är klart att jag byter dem i detta läge, eftersom det är ett stort jobb att dela blocket och jag hoppas att det dröjer innan jag behöver göra det igen. De var heller inte särskilt kostsamma och haveriet kan ju dessutom bli så mycket större på om sådana delar är dåliga, för att sätta det hela i relation till urtrampningslagret.

När vi sedan ses på midnight run om ett eller två år och du beklagar dig över att du har något konstigt ljud som låter som en stenkross så springer jag och gömmer mig...
:wink:
Christer
914 (6)
993 C2
Post Reply