Hur förstärka bärarmar i stål?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
JMB
Posts: 1052
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Hur förstärka bärarmar i stål?

Post by JMB »

Hej

Någon som kan guida mig till några bra instruktioner om hur man bäst förstärker bärarmar i stål?

Har för mig dom som satt på RS var förstärkta från fabrik, men kan tänka mig att dom flesta tävlingsbilar även fick sina förstärkta.

Mvh
Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

http://www.early911sregistry.org/forums ... rm-details


De var förstärkta längst ut för att de inte skulle böja sig.

Sen hade torsionsröret en förstärkning in mot mitt tunneln. Turbon hade också denna förstärkning, i alla fall tidiga.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Hej
Jo Carrera RS hade förstärkta bärarmar vilka var unika för den modellen. En av de första och enklaste sakerna att kolla. De lösa förstärkningsbitarna finns att köpa hos till exempel Mittelmotor. Sen får man kröka / valsa till dem till en sådan krage som syns på de amerikanska bilderna och svetsa fast. Detta gör infästningen av lagret mycket styvare. Dessa bärarmar fanns i två längder till RS som man också kan läsa i länken. Först långa och sen mot slutet av serien korta med samma infästningar i torsionsaxelröret som sen kom på Turbo. Ett alternativ är att skaffa bärarmar till SC av aluminium som säkert är lika styva.
Mvh
Peter C
Post Reply