Jag hoppas på tips på hur jag fixar varvräknaren!
Varvräknaren slår runt, dvs går i botten när jag slår på tändningen. Ingen skillnad när motorn är i gång. Bilen är en 911T från 1971.
Vad är det för fel?
Varvräknaren slår i botten
Hej Henrik
Har du lænk till nån elritning till din bil? Det skulle underlætta lite.
Jag misstænker att det går en svart/lila kabel från tændspolen direkt till mætaren. Koppla loss den vid mætaren och se vad som hænder. Sen så ska det finnas 12+ matning till mætaren. Koppla loss den och se vad som hænder. En varvtalsmætare ær en Hz mætare (tror jag) den mæter bara impulser. På min så hoppade kopparfjædar øver varrandra. Så jag fick øppna mætaren før att få den att funka. Jag misstænker att du har fått 12+ konstant på magnetfæltet i mætaren och då gå den i botten. Om det ær så att du har den kabeln från tændspolen och kopplar loss den på mæteren och den fortf. beter sig likadant så ær det fel i mætaren.
Fuska inte nu och ta kabeln på tændspolen : ) før du kan ha fått kortis på den kabeln på vægen.
Skriv hur det har gått och lænka gærna till en ritning som stæmmer med din bil. Ifall den signalen från tændspolen går førbi/genom nåt annat..
Har du lænk till nån elritning till din bil? Det skulle underlætta lite.
Jag misstænker att det går en svart/lila kabel från tændspolen direkt till mætaren. Koppla loss den vid mætaren och se vad som hænder. Sen så ska det finnas 12+ matning till mætaren. Koppla loss den och se vad som hænder. En varvtalsmætare ær en Hz mætare (tror jag) den mæter bara impulser. På min så hoppade kopparfjædar øver varrandra. Så jag fick øppna mætaren før att få den att funka. Jag misstænker att du har fått 12+ konstant på magnetfæltet i mætaren och då gå den i botten. Om det ær så att du har den kabeln från tændspolen och kopplar loss den på mæteren och den fortf. beter sig likadant så ær det fel i mætaren.
Fuska inte nu och ta kabeln på tændspolen : ) før du kan ha fått kortis på den kabeln på vægen.
Skriv hur det har gått och lænka gærna till en ritning som stæmmer med din bil. Ifall den signalen från tændspolen går førbi/genom nåt annat..
Om du har CDI-box (vilket du borde ha) så tror jag inte att den får signal från tändspolen utan från CDI-boxen. Jag är inte helt säker men vet att om du kör eftermarknads CDI som MSD el. liknande så brukar man behöva en "Tach adapter" som ska ge signalen till varvräknaren.
Tyvärr har jag inget tips att komma med förutom normal felsökning: Hur började det? Har du rört något under instrumentbrädan nyligen? Är det något du ändrat på/kopplat in precis innan felet uppstod o.s.v.
Tyvärr har jag inget tips att komma med förutom normal felsökning: Hur började det? Har du rört något under instrumentbrädan nyligen? Är det något du ändrat på/kopplat in precis innan felet uppstod o.s.v.
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Det är väl bara från den 6-poliga CDI-boxen från 78 och framåt som signalen kommer därifrån.christerL wrote:Om du har CDI-box (vilket du borde ha) så tror jag inte att den får signal från tändspolen utan från CDI-boxen. Jag är inte helt säker men vet att om du kör eftermarknads CDI som MSD el. liknande så brukar man behöva en "Tach adapter" som ska ge signalen till varvräknaren.
Tyvärr har jag inget tips att komma med förutom normal felsökning: Hur började det? Har du rört något under instrumentbrädan nyligen? Är det något du ändrat på/kopplat in precis innan felet uppstod o.s.v.
På de 3 poliga kommer den från fördelaren, eller rättare sagt när brytarspetsen öppnar (negativ flank).
Så var det på min 77a i alla fall.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79