Hej,
Har lite skumt bekymmer med min 2,2l 911 motor. Dom som åker bakom mig klagar på att den med jämna mellanrum slämmer ut en oljedusch....antar att det är vevhuskomprission (?) men det kommer lite då och då .....tydligen såpass att det är "droppar" inte bara rök.....har motorn i en folkabuss och den blir helt prickig i baken när jag kör längre sträckor....vilket jag ofta gör
Nån som har nåt bra tips om vad som kan vara tokigt ?
Tack / Woffe
oljespridarn
Min buss med 2,2 Porsche motor gör sak samma och här är det ventilskåps packningen som läcker och droppar ner på avgasröret och bildar "puff" och oljestänk bak på luckan
Standard sak...
Standard sak...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Samma på min 911, men det är nog vipparmsaxlarna som är boven i mitt fall.FilipF wrote:Min buss med 2,2 Porsche motor gör sak samma och här är det ventilskåps packningen som läcker och droppar ner på avgasröret och bildar "puff" och oljestänk bak på luckan
Standard sak...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Magnus, berätta för mig som inte fattar så mycket , vipparms axlarna, hur kan dessa skapa "puffar" o läcka olja utåt, det är kanske samma fel jag har, vet inte detta har jag aldrig hört talas omMagnusW wrote:Samma på min 911, men det är nog vipparmsaxlarna som är boven i mitt fall.FilipF wrote:Min buss med 2,2 Porsche motor gör sak samma och här är det ventilskåps packningen som läcker och droppar ner på avgasröret och bildar "puff" och oljestänk bak på luckan
Standard sak...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Oljan kryper förbi axlarna och rinner ned på avgasrören från baksidan/insidan av kamhusen.FilipF wrote:Magnus, berätta för mig som inte fattar så mycket , vipparms axlarna, hur kan dessa skapa "puffar" o läcka olja utåt, det är kanske samma fel jag har, vet inte detta har jag aldrig hört talas omMagnusW wrote:Samma på min 911, men det är nog vipparmsaxlarna som är boven i mitt fall.FilipF wrote:Min buss med 2,2 Porsche motor gör sak samma och här är det ventilskåps packningen som läcker och droppar ner på avgasröret och bildar "puff" och oljestänk bak på luckan
Standard sak...
Om du tar bort en ventilkåpa och det är oljigt där det inte ska finnas olja, så läcker det förbi axlarna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tack Magnus, helt med dig, så långt tänkte jag inte i går kväll, det kommer via kamhusen och inte via ventilkåpan som jag tänkte då
tackar
tackar
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Det finns så kallade RSR tätningar för vipparmana, men de är hutlöst dyra och i princip omöjliga att få dit hela.wolf wrote:låter tänkbart för mig åxo....vad gör man åt det ??
Andra alternativet är motorsilikon.
Man stryker tunt med motorsilikon på vipparmsaxeln.
Man får tänka till lite dock hur man installerar axeln.
Man stryker lite silikon i hålet i kamhuset på ena sidan vippan och på axeln på andra sidan vippan.
Det får absolut inte komma silkon på axeln där vippan sitter. Det ska för övrigt vara små mängder silikon, det ska bara täta de repor som finns i kamhuset.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79