Tändinställning på 911 -65 motor?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Tändinställning på 911 -65 motor?

Post by Älvis »

Hej igen!

När jag besiktade bilen fick jag nerslag på hög CO halt.

Jag justerade brytarna och ställde tändning med lampa 30 gr BTDC 2:a spåret i remskivan, höjde tomgång till 1500 rpm. Då gick den ner från 6,0 till 3,8. men den varvar inte över 4000 rpm.

När jag vrider på fördelar axeln går det att vrida ca 10 gr moturs är det ok?

Om jag ökar förtändning till ca 45 gr varvar och drar den fint till 6 500 rpm, vågar inte mer.

Då blir den högtänd vid start men hoppar igång med lite tvekan. När jag ändrar varvtal med lampan på flyttar sig inte förtändningen nämnvärt. Är det troligt att vikterna sitter fast eller blir det inte bättre än så utan vacum förtändning?

Fördelaren har numer 0 231 159 002 = 911 S 2,0, Motorn är om byggd av Stig i Vara och verkar ha S spec med Weber och S kammar (antagande har drivning för MFI).

Jag har inte bytt stift eller brytare men de ser bra ut, stift och brytare är beställda. ifall att de behövs.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Det låter som om dina vikter sitter fast. Det brukar synas tydligt hur centrifugalregleringen jobbar när man varvar upp motorn.

Rätta mig gärna om jag har fel, men CO halten på tomgång påverkas minimalt av tändläget, så länge inte tändningen står helt åt skogen. Leta hellre orsaken till hög CO-halt i trakterna av förgasare och insug.
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Post by Älvis »

Tack

Bilprovning OK så det är inget problem förrän 2016.

MEn vikterna ska jag försöka få loss. Bara att riva.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Data på S-fördelare, obs att x-axeln är kamaxelgrader.
Image

Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Post by Älvis »

Hej!

Läster i min bok att 5 mm på omkretsen av remskivan motsvarar 5gr.

KAn jag dubbla graderna i tabellen för att få de att stämma med remskivan då veven går dubbelt så fort som kammen eller finns det någon annan hund i tråget.

ISF kan jag marker upp remskivan och provköra i olika varvtal.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Stämmer att alla värden i grafen skall dubblas för att översättas till vevaxelvärden.

5 mm verkar rimligt då 1grad motsvarar i mm = dia x pi / 360.

Jag rekomenderar konvertering till CDI tändning om det inte redan är gjort.
USA system Crane Cams, MSD och liknande anser jag prisvärda. Stor fördel att kunna öka gnistgapet yill 0,7-1 mm.

(Det där med multispark är nog mest för v8or med dåliga förbränningsrum)

Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Post by Älvis »

Konstaterat att märkena inte flyttar sig med ändrat varvtal.

Kollade på CDI tändning verkar rimligt för att slippa brytarspetsar. Men likväl måste väl vikterna fungera?
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Rör sig inte tändförställningen under drift så är det nog ide att ta isär för att se om det inte är något uppenbart fel som en förlång skruv till brytarna eller annat dom gjör att det hakar upp sig.
Klassisk bilelektrisk firma borde kunna ge den en översyn och bänka fördelarn enkelt och snabbt.

Angående CDI och brytare så tycker jag att brytarlöst inte är ett "måste" triggerströmwn över brytarna i ett CDI system är endast några få mA mot ca 10A orginal. den stora vinsten ligger i den höga spänningen (360-400V) som CDI boxen matar tändspolen med.

Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Post by Älvis »

OK!

Kan jag ta en CDI box från en senare 911 -72 som jag har liggande?

Måste jag byta tändspole?
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Post Reply