Fördelaren när man byter från insprut till förgasare ?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
mettis
Posts: 9
Joined: Mon Dec 31, 2007 3:30 am

Fördelaren när man byter från insprut till förgasare ?

Post by mettis »

Jag har köpt Zenith 40:or för att sätta i min 911 77:a.
Men det finns inget vaccum-uttag på förgasaren att ansluta till fördelarens vaccumklocka ?

Hur såg det ut på de gamla motorerna (fördelare utan vaccum, eller?) ?

Hur har ni andra gjort - jag tänkte väl borra in ett rör för vaccumslang i en oanvänd gjutning på vänstra förgasaren. Håller på att Googla bilder...

Viktigt att fördelaren får "rätt" vaccumsignal förstår jag ju ;-)
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

På min bil er ingen vakuumslange koblet til fordeleren, men så vidt jeg husker er uttaket på baksiden av forgasseren ved sylinder nr 1.

For øvrig et interessant prosjekt. Vet du hvilke dyser og halsringer som bør benyttes?
Last edited by Einar Irgens on Thu Sep 04, 2014 11:45 am, edited 1 time in total.
Einar Irgens

1973 911E targa
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Vet inte hur kinkigt det är, på min -72a "silverdöden" sitter det Webrar men inga vacuum slangar alls.
-Går bra ändå!

Stefan
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag tror du klarar dig utan vakuum Det viktiga är att du har rätt förtändning mellan 4000-6000 varv.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
mettis
Posts: 9
Joined: Mon Dec 31, 2007 3:30 am

Post by mettis »

Tack för svar...

Jo, jag vet att det är viktigt med rätt förställning på högre varv, och att tändningen "ställs ned" vid lågvarv och belastning på lägre varv. Det är väl mest här det kan bli problem (spikningar).

Tror ändå att jag bör fixa anslutning till mina Zenith, är det cyl "1" längst fram till vänster ?

Halsringar o munstycken förutsätter jag att dessa är "original", men skall skriva ned data innan montering... i mitt tycke skall det inte spela roll om förgasarna suttit på en 2,2, 2,4l motor men nu på 2,7l - luftmängden motorn suger in skall ju ha samma förhållande luft/bränsle ,-)

Projektet står stilla ett par veckor framåt....
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Vackuum har du bara på låglast (spjällen stängda) och då finns det ingen eller liten risk för spikningar.

Att ta vackuum från endast 1 cylinder kan bli lite svajigt. Man brukar dra en slang från varje spjäll till en liten box och sedan en slang därifrån. Men det beror lite på kammarna också och till en fördelare kanske det inte är så noga.

Det är viktigare att du får i rätt munstycken så att den inte går magert.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply