Aluminiumlister som varit målade

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Aluminiumlister som varit målade

Post by loffe911 »

Hej,
Har tagit bort färg från aluminium listerna på bilen och sett att man slipat dem för att färgen ska fästa bättre.
Går det att återställa dem?
Är det bara polerad aluminium eller eloxerad?
Kan man slipa och/eller polera om dem?

/Loffe
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

De är anodiserade. Firmor som t.ex. King of Trim i USA och Canford Classics i UK kan renovera dem.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Man kan ju bara polera upp dem också, men då får man gå över dem med lite Autosol nån gång ibland, typ en gång om året.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

MagnusW wrote:Man kan ju bara polera upp dem också, men då får man gå över dem med lite Autosol nån gång ibland, typ en gång om året.
Så gjorde jag på min förra bil. Med några timmars jobb så gick det att få utsidan av dörramarna och sidorutorna till en ok finish. Det lyfte utseendet på bilen jämfört med när jag hade svartmålade ramar. På bild/10meters håll så såg det ok ut, men på nära håll störde jag mig på det.

Värt att notera är att om du har en riktigt tidig bil (t.o.m 1967) så är ramarna av kromad mässing, inte av aluminium.
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Aluminiumlister som varit målade

Post by Gunnar B »

loffe911 wrote:Hej,
Har tagit bort färg från aluminium listerna på bilen och sett att man slipat dem för att färgen ska fästa bättre.
Går det att återställa dem?
Är det bara polerad aluminium eller eloxerad?
Kan man slipa och/eller polera om dem?

/Loffe
Kontakta Skråmsta Industripolering så fixar han det. Då får du också nytt ytskikt. resultatet är nog lite beroende på hur djupt det är slipat, men det blir ett lyft för bilen. Det kan ta lite tid.
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Tack för alla svar.
Ska kolla upp dessa tips.

Ett alternativ:
Hur mycket "fel" är det att behålla dem svarta på en vit coupe från -72
Är tänkt att bli en vit RS clone med röd carrera text och rött centrum på fuchsfälgarna?
Bilen är idag en 935 som ska göras om till "vanlig" bil.
User avatar
1973 RSR
Posts: 24
Joined: Thu Aug 01, 2013 12:40 pm

Post by 1973 RSR »

Fel är det bara om du tycker att det är fel, det är ju trots allt bara "döda ting" vi skruvar på och inte viktigare än så eller hur?
Sedan så har du ju alltid möjligheten att göra det senare....nåt att se fram emot!
Post Reply