Smällar i avgassystemet 1973 MFI

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Smällar i avgassystemet 1973 MFI

Post by jsoderbe »

Hej, jag kommer inte ihåg; betyder smällar i avgassystemet för snål blandning? Min 1973 har gått fint i motorn men har alltid varit lite svårstartad, och nu när den får gå tills den är varm så börjar den småpoffa i avgassystemet vid gaspådrag. När jag kör den, bara runt kvarteret än så länge, smäller den vid gaspådrag. Eller är det tändningen som behöver justeras? Skräp i bensinen?

Jag vet att det är nästan omöjligt att svara på, men motorn är fräsch för övrigt, tajta axlar i spjällhuset, osv. Den gick väldigt bra i bilen innan, jag provkörde den. Känns som att det är något relaterat till min bil mer än till motorn. Samtidigt har motorn stått tre år utan att jag egentligen kört med den.....

Tips?


Mvh, Johan
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Jo smällar i avgassystemet antyder att den går snålt. Det har varit lite problem med pumparna på några motorer som stått länge och det har varit korrosion i pumpcylindrarna men då har de motorerna inte gått rent på alla cylindrarna. Kolla så att du har fullt bränsletryck. Kolla även tändläge så klart och brytaravstånd. Jag har en gång slarvat med att lägga en klick fett på nocken och då slits klacken så att öppningen blir fel.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Post Reply