Nån som kan förklara hur varvräknaren (och kringsystem) funkar?
-Funkar inte på nån av mina två bilar (-70 och -72).
(Bilel är en egen gren inom tekniken, har varken med el eller elektronik att göra, snarare ett halvting mellan mekanik och el....)
//Elektronikingenjören
Hur funkar varvräknaren?
-
- Posts: 191
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag hade problem att få min varvräknare att trigga efter byte från kettering till CDI.
Så som jag förstod det ( en mekanik ingenjörs tolkning)
Varvräknarna som är märkta på baksida med impendans 24000 ohm är gjorda för klassiskt tänssystem med kondensator, dessa ger en puls på ca 20 V, Senare varvräknare är märkta 12000 ohm.
Med brytare och CDI erhålls en 12V fyrkantspuls.
De första CDI-årsmodellerna hade en "pull up resitor" eller en drossel som troligtvis transformerade upp signalen lite.
Lösningen för mig blev Tach Adapt ca 100 USD inkl frakt, mycket trevlig "gubbe" att göra med.
http://tachadapt.webs.com/
Funkar även att modda signal från 6 cyl till 4 cyl varvräknare o.s.v.
-Bo
Så som jag förstod det ( en mekanik ingenjörs tolkning)
Varvräknarna som är märkta på baksida med impendans 24000 ohm är gjorda för klassiskt tänssystem med kondensator, dessa ger en puls på ca 20 V, Senare varvräknare är märkta 12000 ohm.
Med brytare och CDI erhålls en 12V fyrkantspuls.
De första CDI-årsmodellerna hade en "pull up resitor" eller en drossel som troligtvis transformerade upp signalen lite.
Lösningen för mig blev Tach Adapt ca 100 USD inkl frakt, mycket trevlig "gubbe" att göra med.
http://tachadapt.webs.com/
Funkar även att modda signal från 6 cyl till 4 cyl varvräknare o.s.v.
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
-
- Posts: 191
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
- Location: Stockholm
- Contact: