Hej
Har problem med att startmotorn klickar när jag försöker starta bilen. Har en 911a från 1974. Innan jag ringer en mek tänkte jag höra om det finns någon har tips alternativt kan hjälpa till på plats för en slant i näven. Läste att det kan vara solenoiden som låst sig och att det kan hjälpa att slå på startmotorn, men kommer inte åt ordentligt.
Tackar!
Startmotor klickart
Om det inte är startmotorn kan det vara eldelen av rattlåset som börjar bli dålig eller dålig jordning mellan kaross och växellåda.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
-
- Posts: 59
- Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am
-
- Posts: 59
- Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am
Det är nog bränslepumpen som surrar när du vrider på tändningen, det ska den göra för att bygga upp bränsletrycket. Den är solenoiden den klickar i när du vrider nyckeln till startläget.
Låter som att startmotorn behöver plockas ner för översyn. Men prova att låta en kompis knacka på den med skaftet på en hammare eller liknande medans du vrider på nyckeln.
Låter som att startmotorn behöver plockas ner för översyn. Men prova att låta en kompis knacka på den med skaftet på en hammare eller liknande medans du vrider på nyckeln.
Mats
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
-
- Posts: 59
- Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am
Som komplement till tidigare förslag,
jag gillar inte att hela solenoidströmmen skall gå genom tändningslåset. Med gott resultat på andra gammelbilar främst då spänningsfallet blivit för stort över tändningslåset så har jag kopplat in ett relä så att endast en styrström går över tändningen..
Ett enkelt kopplingsschema i ord för ett standard relä.
30 / ständig 12V grova kabeln på startmotorn.
87 / till solinoiden
86 / tändninglåset, tidigare till solenoiden
85 / jord.
Funkar inget av tidigare förslag så leta på ebay efter en ministarter.
Bosse
jag gillar inte att hela solenoidströmmen skall gå genom tändningslåset. Med gott resultat på andra gammelbilar främst då spänningsfallet blivit för stort över tändningslåset så har jag kopplat in ett relä så att endast en styrström går över tändningen..
Ett enkelt kopplingsschema i ord för ett standard relä.
30 / ständig 12V grova kabeln på startmotorn.
87 / till solinoiden
86 / tändninglåset, tidigare till solenoiden
85 / jord.
Funkar inget av tidigare förslag så leta på ebay efter en ministarter.
Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact: