Startmotor klickart

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Startmotor klickart

Post by 9111974_Stockholm »

Hej

Har problem med att startmotorn klickar när jag försöker starta bilen. Har en 911a från 1974. Innan jag ringer en mek tänkte jag höra om det finns någon har tips alternativt kan hjälpa till på plats för en slant i näven. Läste att det kan vara solenoiden som låst sig och att det kan hjälpa att slå på startmotorn, men kommer inte åt ordentligt.

Tackar!
nikke911
Posts: 281
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Post by nikke911 »

Fettet i startmotorn brukar bli som tjära med tiden.Plocka ner startmotorn och rengör den invändigt och smörj sedan med färskt fett så ska nog problemet vara löst.
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Om det inte är startmotorn kan det vara eldelen av rattlåset som börjar bli dålig eller dålig jordning mellan kaross och växellåda.
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Post by 9111974_Stockholm »

Ok, tack för tipsen. Misstänkte också batteriet först men det är laddat. Kan nog vara fettet som behöver bytas. Man hör att startmotorn går igång så kopplingen till den är nog ok. Dock klickar det i den när man vrider om. Dök upp nu när bilen hade stått ett tag...
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Går starten?, eller läser jag för fort ...
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Post by 9111974_Stockholm »

Det låter som att startmotorn surrar igång när man vrider till strömmen, men sen kommer klicket när jag vrider om helt. Kanske förändrar bedömningen av problemet?
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Post by pcs12234 »

Det är nog bränslepumpen som surrar när du vrider på tändningen, det ska den göra för att bygga upp bränsletrycket. Den är solenoiden den klickar i när du vrider nyckeln till startläget.

Låter som att startmotorn behöver plockas ner för översyn. Men prova att låta en kompis knacka på den med skaftet på en hammare eller liknande medans du vrider på nyckeln.
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Post by 9111974_Stockholm »

Ok, jag blottar min okunskap. :) Det löser sig på något sätt. Tack för hjälpen.
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Som komplement till tidigare förslag,
jag gillar inte att hela solenoidströmmen skall gå genom tändningslåset. Med gott resultat på andra gammelbilar främst då spänningsfallet blivit för stort över tändningslåset så har jag kopplat in ett relä så att endast en styrström går över tändningen..

Ett enkelt kopplingsschema i ord för ett standard relä.
30 / ständig 12V grova kabeln på startmotorn.
87 / till solinoiden
86 / tändninglåset, tidigare till solenoiden
85 / jord.

Funkar inget av tidigare förslag så leta på ebay efter en ministarter.

Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Christoffer E
Posts: 276
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Innan du river startmotor - kabla ett extra batteri och gör ett startförsök alt testa med ett annat bekräftat fräscht batt. Knasiga saker kan hända med batterier om dom står länge eller laddas med dåliga laddare.

"Ask me how I know..." :-D
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Post Reply