Har efter mycket om, men och svärande fått av ledningarna till den främre oljekylaren. När jag ska montera den nya, ska man ha på något på gängorna och i så fall vad? Kopparpasta?
EDIT: Hittade svaret. Aluminiumpasta.
oljeslang kylare
oljeslang kylare
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: oljeslang kylare
Får man lov att "stjäla" tråden? Finns det några grundregler när/var man använder kopparpasta, alternativt aluminium pasta?
/Johan
/Johan
Re: oljeslang kylare
Stjäl gärna, för det undrar jag också!
Edit: Det verkar som om man ska använda kopparpasta överallt utom där galvaniska strömmar kan uppkomma. Där använder man i stället aluminiumpasta.
Så fallet med oljekylaren är ett skolexempel på när man ska använda aluminiumpasta. Två olika ädla metaller (stål och mässing) och tillgång till elektriskt ledande vätska (vatten från vägen). Alltså används aluminiumpasta för att isolera de båda metallerna från varandra.
Ett annat bra exempel är på en aluminiumfälg fäst vid en stålhubb.
Edit: Det verkar som om man ska använda kopparpasta överallt utom där galvaniska strömmar kan uppkomma. Där använder man i stället aluminiumpasta.
Så fallet med oljekylaren är ett skolexempel på när man ska använda aluminiumpasta. Två olika ädla metaller (stål och mässing) och tillgång till elektriskt ledande vätska (vatten från vägen). Alltså används aluminiumpasta för att isolera de båda metallerna från varandra.
Ett annat bra exempel är på en aluminiumfälg fäst vid en stålhubb.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics