gaffel och urtrampningslager 1971

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

gaffel och urtrampningslager 1971

Post by Rickard M »

Hej,
oj blev en liten panikfråga, ska tillbaka med drivlinan idag, 911-låda med den där tryckkopplingen. Har nytt kopplingskitt, har även slipat svänghjulet så det är fint..
Dock noterade jag nu att urtrampningslagret rotera in väldigt lätt bakom gaffeln, ska det vara så? Måste man shimsa gaffeln för att kompensera för den minimala bearbetningen på svänghjulet? Kan rotera in lagret med fingrarna genom hålen i kåpan. Kan inte minnas att det gick så lätt när jag tog isär, plus att gaffelarmen har ett friglapp, känns som lagret lätt skulle kunna rotera och hoppa ur, eller löses det när jag justerar in vajern sen? Men möjlig slaglängd minskar ju tack vare glappet åt fel hål nu.

En annan fråga visst orkar men inte trycka gaffelarmen för hand? känns spontant stumt när jag försöker dra med gaffel i lagrets två öron. Antar att man blir väldigt mycket starkare med utväxlad vajer?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Re: gaffel och urtrampningslager 1971

Post by Rickard M »

Nu sitter det på plats..
Tänkte fel först och provade lägga emellan mer, dvs öka tjockleken på #3 i bilden nedan, men då blev det värre.
Original #4 hade gått av också (kanske inte spelar så stor roll efter som inte Perry sa något om det då han gick igenom lådan.) gjorde en ny av en bit från försvarets namnbricka som låg och skräpade i garaget. Slutade med att jag fick svarva en ny #3 (diameter 24) Total tjocklek med ny #3 och #4 blev 1mm tunnare än det som satt där innan, med utväxlingen i gaffeln borde det kompensera för ~0,5 mm tunnare svänghjul. (vet inte hur mycket han slipade av men det kanske är där någonstans.)

Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Post Reply