Är det någon som har koll på hur man bär sig åt om man vill göra motorbyte "by the book"?
Har för mig att jag sett (här kanske?) Porsche dokument på vad som krävs för att byta till en starkare, det involverade större bromsar och krängningshämmare etc.
För mig handlar det om att jag helst vill få min 69a reggad med en 964a motor.
Regbesiktiga med större/starkare motor.
Regbesiktiga med större/starkare motor.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Regbesiktiga med större/starkare motor.
Enklast är att ta kontakt med SFRO och regga som ombyggt fordon tillåter 15kW per 100kg
1300kg ger 265hk
Annars enligt porsches uppdateringslista så är nog 154kW max om jag minns rätt (210hk)
1300kg ger 265hk
Annars enligt porsches uppdateringslista så är nog 154kW max om jag minns rätt (210hk)
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Regbesiktiga med större/starkare motor.
Jag kollade upp det när jag hade en 3.2:a på lur - se ovan.Nu har jag kollat upp med Bilprovningens Utvecklingscenter vad som gäller om man ska byta motor i bilen.Hej
* Vad säger Bilprovningen? Slår de bakut vid en reg-besiktning?
Upp till 110kW (-150hk) – ventilerade bromskivor (standard)
110-140kW (-190hk) – enligt ovan + krängningshämmare
140-150kW (-204hk) – enligt ovan + bromsok med bromsbelägg med minst 152cm² i area
mer än 150kW (204hk- ) – kräver intyg från Porsche eller att bilen besiktigas som ombyggt fordon.
Homegrown's förslag låter mer lockande. Eller så gör du ingenting och hoppas på att de inte öppnar bakluckan
Bengt
@lagteknik
Re: Regbesiktiga med större/starkare motor.
Ja, ombyggt fordon kanske skulle gå. Osäker på vad som händer med årsmodell, skatt, försäkring etc, nån som vet?
Men då skulle jag fortfarande behöva fuska med nästan 300 kg bly i bilen skulle motsvara drygt 26 kubik decimeter. Det är ju inte heller helt enkelt att gömma på ett sätt som SFRO inte ser.
Plan A är nog fortfarande att lossas som ingenting... Men eftersom jag måste göra en regbesiktning för buren så kanske de kollar lite noggrannare på resten också.
Men då skulle jag fortfarande behöva fuska med nästan 300 kg bly i bilen skulle motsvara drygt 26 kubik decimeter. Det är ju inte heller helt enkelt att gömma på ett sätt som SFRO inte ser.
Plan A är nog fortfarande att lossas som ingenting... Men eftersom jag måste göra en regbesiktning för buren så kanske de kollar lite noggrannare på resten också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Regbesiktiga med större/starkare motor.
Bur först och motorbyte året efter ...
Re: Regbesiktiga med större/starkare motor.
Johannes wrote:Bur först och motorbyte året efter ...
Det är ju ett alternativ,men jag har inte någon originalmotor.
Man skulle ju kunna låna en 3 liters 204 hk motor av någon vänlig själ och regga med den till att börja med. Då får man ju inskrivet "utbytt motor" eller vad det heter i regbeviset. Då kan man ju alltid peka på det om de skulle se att det inte är en 60-talsmotor i bilen...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Regbesiktiga med större/starkare motor.
Ser besiktningspersonen skillnad på en SC- eller en 2,7-motor (K-jet) tror du? Annars kan du väl ta originalmotorn från targan och sätta i?MagnusW wrote:Johannes wrote:Bur först och motorbyte året efter ...
Det är ju ett alternativ,men jag har inte någon originalmotor.
Man skulle ju kunna låna en 3 liters 204 hk motor av någon vänlig själ och regga med den till att börja med. Då får man ju inskrivet "utbytt motor" eller vad det heter i regbeviset. Då kan man ju alltid peka på det om de skulle se att det inte är en 60-talsmotor i bilen...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Regbesiktiga med större/starkare motor.
Nä de gör de inte, men jag antar att de kollar motornummret om de ska regga bilen med en viss motor.felix83 wrote:Ser besiktningspersonen skillnad på en SC- eller en 2,7-motor (K-jet) tror du? Annars kan du väl ta originalmotorn från targan och sätta i?MagnusW wrote:Johannes wrote:Bur först och motorbyte året efter ...
Det är ju ett alternativ,men jag har inte någon originalmotor.
Man skulle ju kunna låna en 3 liters 204 hk motor av någon vänlig själ och regga med den till att börja med. Då får man ju inskrivet "utbytt motor" eller vad det heter i regbeviset. Då kan man ju alltid peka på det om de skulle se att det inte är en 60-talsmotor i bilen...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Regbesiktiga med större/starkare motor.
Så klart, det tänkte jag inte ens på.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Regbesiktiga med större/starkare motor.
Fast det är inte en helt dum idé i alla fall. Man kan ju få den reggad med en annan motor i alla fall.felix83 wrote:Så klart, det tänkte jag inte ens på.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79