Byta generator/fläkt på 911 -75/76

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Ivar82
Posts: 135
Joined: Thu Jun 18, 2015 9:56 pm
Location: Linköping

Byta generator/fläkt på 911 -75/76

Post by Ivar82 »

Jag håller på att göra iordning en 911 Targa -75 där generatorn slutat fungera och fläkten visade sig vara ful-reparerad av en tidigare ägare. Ytan där yttre halvan av remskivan ligger emot är helt förstörd, troligen finns ett samband med att det är gängpaj på generatoraxeln där muttern som ska hålla fläkten sitter. De har tagit bort shims och satt dit en fläktrem som är 740mm lång, för att komma åt mindre pajad gänga på generatoraxeln.

Image

Motorn är från en -76:a och avviker på sprängskisserna på ferdinand.se genom att ha tomgångsventil, istället för handgas som den "borde ha". Enligt vissa listor jag sett hade 1976 års modell en 5-bladig fläkt från början, eller det kanske bara var i USA? Nu sitter det en 11-bladig fläkt på 245mm diameter med 95 mm (3.75") nav. Någon som vet vad en euro spec-motor från 1976 hade för fläkt original? Är det något som hindrar att jag ersätter nuvarande utförande med 11-bladiga fläkten med 83mm remskiva? Den med 83mm remskiva kostar 3297:- från Porsche istället för 7917:- och kommer rotera fortare (kyla bättre) än nuvarande kombination.

Jag hittade orsaken till att motorn brann sista gången någon försökte starta den! Har beställt en ny luftburk och alla nya packningar, inkl till oljetermostaten och en ny givare för lågt oljetryck. Funderar på att ta ner motorn då det var illa nog att ta isär allt med motorn på plats. Går det lättare/fortare att låta växellådan sitta kvar i bilen eller ska jag ta ned allt när jag ändå håller på? Har tillgång till 2-pelarlyft och el-truck med långa gafflar.

Image
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Byta generator/fläkt på 911 -75/76

Post by MagnusW »

Det är enklare att ta ned motor och låda tillsammans. Med din utrustning och lite vana plockar man ned paketet själv på under 1 timme utan att stressa.

En 76a bör ha kommit med 5 bladig fläkt både i USA och Europa. Men det var en vanlig uppgradering att byta ut den 5-bladiga mot en 11 bladig för bättre kylning.

Här finns lite info om fläktarna, när de olika fanns, vilken diameter på fläkt och remskivor och kapacitet. De ger en rätt fantastisk mängd luft på fullt varv!
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ratio.html
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ivar82
Posts: 135
Joined: Thu Jun 18, 2015 9:56 pm
Location: Linköping

Re: Byta generator/fläkt på 911 -75/76

Post by Ivar82 »

Tack för länken, allt tyder på att motorn från 1976 har 130mm remskiva på vevaxeln och då är 83mm remskiva på fläkten "rätt". Ska ta hjälp av en kompis och plocka ut motorn så blir det lite mer lättsamt att jobba :)
Ivar82
Posts: 135
Joined: Thu Jun 18, 2015 9:56 pm
Location: Linköping

Re: Byta generator/fläkt på 911 -75/76

Post by Ivar82 »

Mätte idag och remskivan är 130mm, standard på 1976. En tidigare ägare har alltså monterat fläkten från 1975 med 95mm remskiva. Känns bra att den "billiga" fläkten är rätt till motorn :D
Ivar82
Posts: 135
Joined: Thu Jun 18, 2015 9:56 pm
Location: Linköping

Re: Byta generator/fläkt på 911 -75/76

Post by Ivar82 »

Nu har den nya fläkten och yttre remskivehalvan från Ferdinand kommit. Blir även en ny generator från Valeo med inbyggd laddningsregulator med tillhörande luftledare. Motorn och växellåda är urtagna och det ena leder till det andra, flera av motorplåtarna är spruckna och några skruvar är avdragna.

Passar på att byta alla tätningar och slangar runt insprutningen. På sista bilden ser man skillnaden på gamla och nya spridartätningarna, tror inte det varit tätt!

Image

Image

Image
Post Reply