911 med weber

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Anders F
Posts: 16
Joined: Fri Sep 22, 2006 12:45 pm

911 med weber

Post by Anders F »

Jag har bytt motor i min bil från en vanlig 2,7 med insprutning till en 2,7 74s motor som jag satte dit weber 40 förgasare.
Jag har satt dit en tryckregulator
Motorn startar och går men inte bra den skjuter och smäller ur ljuddämparen och bakskjuter upp ur förgasarna.
Är det någon som har någon medicin för det här och kanske någon grund inställning på förgasarna.
Vem kan annars ställa in webrar?

Anders
Anders Frost
911 72 T Targa
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: 911 med weber

Post by Poppe »

Jag förutsätter att förgasarna är rengjorda och är glappfria.

Om det smäller i ljuddämpare är det tecken på att det går fett, smäller det i insug går det som regel magert.

Det kan göra både och.. Kan vara skit i någon kanal/munstycke eller dra tjuvluft eller vara felbestyckad/justerad vilket ger magersmällar, tjuvluft kan man kolla med hjälp av att spruta startgas vid övergång mellan insug/ förgasare samt spjällaxlar, ökar varvet på motorn drar den tjuvluft.

Det är också viktigt att din motor är frisk, gör gärna ett kompprov (varm motor och fullgas). Tändningen är otroligt viktig för att förgasarna ska fungera riktigt, kolla funktion på fördelare/tändförställning innan du börjar trixa med förgasarna.. Med förgasare kan du ha mer tändförställning på tomgång vilket ökar gasresponsen. Man bör lämna iväg och bygga om fördelaren och ta bort vacuumklockan samt ändra tändförställning för bästa funktion när man monterar förgasare. Barry Hersion i Detroit kan bygga om och renovera fördelare.
http://flat6recurve.com/

MSD tändbox och bra tändspole hjälper sedan om man vill uppgradera, stadigare tomgång och piggare gasrespons.

Viktigt att man kontrollerar så att förgasarna är rena och friska/ej slitna, lågfartmunstyckena brukar gärna sätta igen och då låter det som den går på 5-cylindrar. Men du har säkert plockat isär dem och rengjort, ultraljudstvätt är otroligt bra till att rengöra munstycken, har man tillgång till stor ultraljudstvätt kan man köra hela förgasarna när man plockat isär dem.

Rätt flottörnivå är väldigt viktigt, det gör man enklast och bäst med hjälp av delen på bifogad bild, finns bla. På Pelican. Nya nålventiler är inte dumt, de är färskvara. Hårda/stumma motorfästen kan få motorn att gå dåligt då nålventilerna hänger sig.

http://www.pelicanparts.com/bmw/catalog ... rb_pg3.htm

Förgasare är ganska komplexa och det är lurigt att få till det riktigt bra över hela registret då det är många parametrar att ta hänsyn till, det underlättar om man har en bredbandslambda, problemet är att man blir väldigt medveten och vill gärna leta optimal setup och munstyckena är dyra..

En Synchrometer är ett måste för att synka.

Vad som är bra setup för din motor vågar jag inte gissa på, hänger mycket på kammar och avgassystem och att köra magert kan sluta i katastrof. Bara att skifta ljuddämpare ändrar lambdavärdet och kräver justering. Om du är osäker, ta hjälp av någon som kan så motorn går hjälpligt innan du tar den till någon som justerar och debiterar/timme.

Är förgasarna friska och och rena och tändning fungerar som den ska är det inte dumt att köra bilen på rullande landsväg, de har bredbandslambda och stort sortiment på munstycken.

Björn Åhnved på Highspeed har munstycken för 200 000 och är duktig på förgasare. Ju mer du förberett själv innan ju mindre dyrt blir det att justera din motor/förgasare.

Ta gärna reda på nedstående innan bromsning/injustering:

Diameter på halsringar
Emulsionsrör
Lågfartsmunstycke
Luftmunstycke
Huvudmunstycke
Pumpretur
Mät gärna hur många ml axpump ger, viktigt att alla ger liknande
Nålventilerna, kolla så flottörnivån är rätt.

SSI headers/värmekammare och lämplig ljuddämpare är inte dumt på en 2,7 med förgasare..

Glöm inte att kolla/fixa tändningen först!!
Attachments
image.jpg
image.jpg (29.64 KiB) Viewed 3117 times
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 911 med weber

Post by MagnusW »

Bra synpunkter ovan från Poppe.

Här finns lite "mellan tummen och pekfingret" information:
http://forums.pelicanparts.com/911-engi ... 2-7-a.html

Från tråden ovan:
"this jetting for a stock CIS 2.7 with 40mm Webers is close.
32 Venturies
135 Mains
180 Air correction
60 Idle
F26 Emulsion tubes"
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: 911 med weber

Post by Poppe »

Japp det där ser ut att kunna vara en ok setup att utgå ifrån, fast jag tror att 60 på lågfartmunstycke blir väl fett, hänger lite på vilket emulsionsrör man väljer (F26 för magrare F3 ger mer soppa). Tror mer på 50 eller 55 på lagfart men det ser man med hjälp av bredbandslambda vid bromsning eller om det sotar mycket på bakskärm/motorlucka, det hörs även på motorgång (när man lärt sig). Axpumpmunstycke skulle kunna vara 50 och pumpretur pluggad.

Byt gärna alla oringar, de kan torka/spricka och då drar det tjuvluft där vilket gör inställning omöjlig.

Om motorn tvekar vid gaspådrag har PMO uppdaterad kamprofil framtagen så man får mer bränsle via axpump, se bild, det är den nedre som är uppgraderad. Det bör vara samma till Weber men fråga dem först så det inte blir fel.

Glöm inte att kontrollera flottörnivån, är den fel går motorn dåligt..

Tänk på att ställa tomgången på under 1000 rpm när du justerar, vid ca 1200 rpm börjar vikterna slå ut i fördelaren (om den inte kärvat ihop vilket är vanligt) och ökar tändförställning med högre varv som följd. Lätt att glömma..

När du synkar förgasarna, öppna gärna luftskruvarna ca 2 varv och börja där. Hitta den om drar mest luft och öka/justera de andra tills alla drar jämnt. Att ha luftskruvarna lite öppna gör att motorn går snålare vid jämn fart.

Kolla med synchrometern att alla drar jämt på tomgång och även vid ca 3000 rpm.
Attachments
image.jpg
image.jpg (106.33 KiB) Viewed 3045 times
Post Reply