skärm identifering

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
furans
Posts: 22
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:36 am

skärm identifering

Post by furans »

Hej

Jag har en swb Porsche 911. Jag undrar var man kan utläsa på skärmarna om det är original skärmar sen bilen var ny ?? 8) 8)

mvh Martin
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: skärm identifering

Post by MagnusW »

furans wrote:Hej

Jag har en swb Porsche 911. Jag undrar var man kan utläsa på skärmarna om det är original skärmar sen bilen var ny ?? 8) 8)

mvh Martin
Nja, om det är rätt breddning (ingen) så får man kolla efter skarvar på insidan av skärmen och eller hur det ser ut mot motorrummet och dörren.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
furans
Posts: 22
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:36 am

Re: skärm identifering

Post by furans »

hej

Tänkte om det finns några "nr" på insidan av skärmarna som man kunde utläsa och jämföra med chassienumret
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: skärm identifering

Post by MagnusW »

furans wrote:hej

Tänkte om det finns några "nr" på insidan av skärmarna som man kunde utläsa och jämföra med chassienumret
Nä, plåten är inte stämplad.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: skärm identifering

Post by Johannes »

Det finns ett sätt som inte är helt säkert, men det kan ge viss ledning.

Öppna fronthuven och där skruvarna sitter så kan du hitta en kullrig skalle. Den är slaglödd med mässing. Fast det syns troligen inte för färgens skull. Skallen sitter på ett genomgående stift som man kan se ute i hjulhuset. Sitter detta kvar och hålet i skärmen för stiftet sitter snävt så kan du utgåfrån att vagnen har de skärmar som monterades på werk.

Man gjorde så här vid sammansättningen av råkarossen: inpassning av skärm mot angränsande detaljer. Sedan borrades det ett hål genom innerskärgården och framskärmen, stiftet monterades och löddes fast. Finessen är att skärmen kunde lackeras separat och alltid återmonteras med rätt spel.

Om skärmen är bytt så finns det inget hål utan antingen är det borrat frigångshål i skärmen eller så är stiftet avslipat och då sitter sannolikt bara skallen kvar i bagagen.
furans
Posts: 22
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:36 am

Re: skärm identifering

Post by furans »

ok

Tackar för svaren :)
Post Reply