Drar snett vid inbromsning

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
qcsmmpe
Posts: 15
Joined: Thu Nov 10, 2005 12:54 pm

Drar snett vid inbromsning

Post by qcsmmpe »

Hur uppför sig era bilar vid inbromsning?
Går de spikrakt framåt, eller finns det en tendens att gå antingen mot höger eller vänster?
Min bil, som är en 911 T från 1971 vill gärna dra något åt vänster eller höger vid inbromsning.

Jag har renoverat bromsoken fram, bytt bromsrör närmast oken samt bytt till nya bromsskivor.

Det som möjligen återstår är att göra en hjulinställning eller att byta huvudbromscylindern.
911T 1971
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Drar snett vid inbromsning

Post by peterc »

Invägning (corner weight) och hjulinställning. Många gamla 911 "står på tre ben", båda bakhjulen men bara på ett framhjul. Går inte att få ordning på en sån bil. Diagonalvikterna ska vara så lika som möjligt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Drar snett vid inbromsning

Post by Poppe »

Kolla hjulinställning!

Vad har du för däck?

Är gummin i hjulupphängning glappfria och friska?
Last edited by Poppe on Wed Feb 03, 2016 10:08 pm, edited 1 time in total.
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Drar snett vid inbromsning

Post by peterc »

Invägning!
Det finns en vedbometod. Se till att bilen har lika höjd bak på höger och vänster, sätt sen garagedomkraften under delningen mellan vevhushalvorna. Be en kompis lyfta sakta medan du ligger på golvet och kollar om bilen vill niga åt något håll eller om den verkar belasta båda framhjulen lika mycket när bakvagnen börjar lämna golvet. Justera sen med höjdskruvarna fram och prova igen, verkar det bli jämnare så åk ut och kör och testa. Det här är verkligen för vedboden, vågar är det som gäller men man kan få en fingervisning om huruvida bilen står på tre ben. Sen ska det så klart vara glappfritt och friskt. Kör man på bana ska man inte lägga pengar på hjulinställning utan att väga.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
qcsmmpe
Posts: 15
Joined: Thu Nov 10, 2005 12:54 pm

Re: Drar snett vid inbromsning

Post by qcsmmpe »

Lite mer information:

Bilen drar enbart till höger vid inbromsning i mycket låg hastighet. Ratten
vrider sig då ca 180 grader strax före det att bilen helt stannar.
Bilen går helt rakt fram vid inbromsning på landsväg i 90 km/h.
Om jag backar i låg hastighet och bromsar drar den istället till vänster.
Jag har gjort en slangkonstruktion med manometer som jag har anslutit till
bromsoket för att mäta bromsvätskans tryck.
Trycket ökar när man trycker ned bromspedalen till ca 90 bar.
Trycket går omedelbart ned till noll när man släpper pedalen.
911T 1971
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Drar snett vid inbromsning

Post by Poppe »

Är oken renoverade kan man få problem, det brukar bli bättre med tid men man kan göra lite trix. När man renoverat oken ska man bara trycka in kolvarna precis så mycket att man kan lirka dit bromsbackarna (vanligt att man trycker in kolvar max). Annars kan man få problem med lång pedalverkan och svampig pedalkänsla pga att kolvar sugs tillbaka för långt i oket när man släpper bromspedal, hjälper inte att lufta system..

Om kolv i oket på andra sidan sugas tillbaka för långt kan det uppstå den typen av problem som du beskriver. Du kan lossa hjul och se hur långt kolven går tillbaka. Går den för lång tillbaka, plocka bort bromsback och ta en träkloss som är tunnare än bromsback (men tillräckligt tjock så inte kolv åker ut) som mellanlägg och tryck hårt på pedal, tryck sedan tillbaka kolv bara precis så mycket att du får dit bromsbacken igen. Ut ock provkör.


Har du nya bromsbackar ska de köras in.

1. Inslitning. Använd låga bromskrafter. Temperaturer under ~150 grader.

2. Uppvärmning av HELA belägget, genomhärdning.
Kör med konstant fart och lägg foten försiktigt på bromspedalen för att sakta värma belägget, lätta inbromsningar.

3. Kristallisering av beläggets yta.
Kör med hög fart (ca 130- 160) och bromsa hårt/fullt till stopp, släpp sedan pedalen och kör några km så skivan svalnat, upprepa ca 5-8 gånger. Temperaturen i detta steg är helt beläggberoende. (mer upprepningar på rejsbelägg mindre på standard)

På vissa tävlingsbilar har man problem med att kolvar åker tillbaka för långt in i ok när man träffar curbs mm. och det ger diffus bromspedal med svampig känsla. Då kan man montera en backventil som håller 2 psi mottryck för att motverka det (blå 2 psi för skivor och röd 10 psi för trumbroms).
http://dalhems.com/sv/p/c6f5c8b332514ba ... kivbromsar

Ska inte behövas på standardbil.

Det är bra att bromsa sent och hårt, håller bromsar friska..
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: Drar snett vid inbromsning

Post by Jakesta »

Låter som camber kan vara lite olika mellan höger/vänster också? Det kan ge detta beteende, speciellt med breda däck, men borde iofs visa sig även i högre hastighet.

Snedslitna däck? Prova skifta hjulen höger-vänster och se om problemet blir det omvända...
911 SC 3.0 -81
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Re: Drar snett vid inbromsning

Post by Rickard M »

Utförligt skrivet Poppe! Nu fick jag en felsökningsplan till min folka pickis, bra bromsar men den har längre slag i pedalen först, snabbt pump så blir det kortare, har luftat som en tok, nu när jag tänker efter uppkom nog problemet efter att jag motionerat kolvarna och säkert tryckt in för långt. Tack, får undersöka saken någon dag när solen skiner.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Drar snett vid inbromsning

Post by Poppe »

Tack Rickard, ja bromsar kan ställa till huvudbry, det finns bra och dåliga sätt att lufta bromsar så jag kompletterar med ett tips.

Den bästa metoden (enligt mig) är att använda en Phoenix Reverse Bleeder, luft i vätska vill uppåt och genom att trycka bromsvätskan från oket upp till bromsvätskebehållaren följer luften med lättare när man trycker bromsvätskan från oket. Att tvinga luften nedåt och ut genom oket är lite tokigt, lätt att det blir lite luft kvar.

Fungerar även väldigt bra när man luftar slavcylinder till koppling (på bilar som har det).

Beskrivande film
https://www.youtube.com/watch?v=FB8kzUEqK3U

Finns att köpa här (finns fler ställen)
http://www.jegs.com/i/Phoenix-Systems/5 ... ProductId=

Det finns flera versioner och den billigaste för 60 dollar fungerar utmärkt för hemmabruk. :wink:

OBS!
På folkvagnar där huvudbromscylindern sitter lågt (blir lite mottryck vilket gör att kolvar åker tillbaka i ok) då kan den backventilen på 2 psi (blå för skivor och röd för trumbroms) vara en bra lösning för att få till bra pedalkänsla.
http://dalhems.com/sv/p/c6f5c8b332514ba ... kivbromsar
Post Reply