Page 1 of 1

Motorolja, Bensin etc.

Posted: Sun Feb 07, 2016 1:35 pm
by Affe
Hej

Kan någon ge mig tips och råd på följande frågor?

Fråga 1 Olja
Är det någon som kan ge mig ett tips om vilken olja jag skall använda i en nyrenoverad 911T-70 motor med nya kolvar, cylindrar,
oljepump, hydrauliska sträckare, lager etc.
Det verkar vara en djungel av olika tips och råd. Bör man använda helsyntet istället för mineraloja i en nyrenoverad motor ?

Fråga 2 Bensin
Från vilket år går det att köra på blyfri bensin. Kan jag köra denna 911T-70 blyfritt ? Om inte vilken blyersättning rekommenderas ?

Fråga 3 Tätningsbrickor
Jag monterar just nu en ny bensintank. Skall det vara koppar- eller aluminiumbrickor för anslutningen av banjokoppling,
avtappningsplugg samt filterinsats ?

Tack på förhand.
Affe

Re: Motorolja, Bensin etc.

Posted: Sun Feb 07, 2016 8:53 pm
by henca
2) Själv kör jag en halvgardering med en mix av denna:
Image
och denna:
Image
i min 911 från 1977.

Kanske är den egenskap som jag uppskattar bäst med den första varianten att flaskan har en smart konstruktion som gör det lätt att dosera rätt. Det verkar också vara den variant som föredras enligt:
http://amazon.maxa.nu/blyersattning-vilken-ar-bast/

Rapporten som det hänvisas till på länken ger ett seriöst intryck.

m v h Henrik

Re: Motorolja, Bensin etc.

Posted: Sun Feb 07, 2016 9:14 pm
by Jesse
I vilket syfte använder folk blyersättning I Porschar?

Nyfiken!

Re: Motorolja, Bensin etc.

Posted: Sun Feb 07, 2016 10:14 pm
by Sven
Fråga 1, olja. Jag har fått lära mig att det aldrig ska vara syntet i våra gamla motorer. Så en bra mineralolja löser alla problem.

Fråga 2. Jag har aldrig kört med blyersättning i vare sig 911 eller 356 eller BMW R100. Om du är osäker så kolla ventilspelet lite oftare. Om du märker att spelet minskar så kan du börja fundera. Men redan på 356-tiden så började man använda tillräckligt hårda ventilsäten. För BMW-motorcyklar så var rekommendationen att om motorn hade gått mer än 5000 mil med blyad bensin, så var det inte något problem att byta till blyfri bensin.

Fråga 3 - pass.

Re: Motorolja, Bensin etc.

Posted: Sun Feb 07, 2016 11:42 pm
by Poppe
Det här är min personliga uppfattning..

När du kör in en motor ska du absolut INTE använda syntetisk olja, då sätter sig inte kolvringarna.

Det finns väldigt delade meningar om hur en motor ska köras in, en del fiskör (helt förödande enligt mig) en del kör hårt (bra anser jag).


Här är en bra sida om inkörning av motor.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm


Optimalt är att först köra på en "running in oil", sen kan man gå över till en bra mineral 20W50 med mycket Zink (gärna 1000 ppm eller mer) till en äldre motor typ lyftkyld 911.

Running in oil.
http://www.millersoils.co.uk/automotive ... r=Classics

Det här är en bra olja till en original lyftkyld 911.
http://www.millersoils.co.uk/automotive ... r=Classics

Har man en trimmad 911 kan den här vara lämplig (efter man kört in motorn med running in och mineralolja)
http://www.millersoils.co.uk/pdf/news/E ... 2022nd.pdf

Camskill har sålt Millers olja väldigt billigt tidigare, vet ej om de säljer olja längre? De står kvar som återförsäljare på Millers sida.
http://www.camskill.co.uk/

MCB Larsson AB är svensk återförsäljare (skiljer mycket i pris mot vad Camskill tog dock)
http://mcblarssonab.com/classic-oils/



Än en gång, det här är min erfarenhet och högst personliga uppfattning..

Det finns självklart andra bra oljor.. Jag är INTE sponsrad av Millers, det är helt enkelt en bra och prisvärd olja.

Hoppas att det kan vara till hjälp.

Re: Motorolja, Bensin etc.

Posted: Mon Feb 08, 2016 8:41 am
by henca
Jesse wrote:I vilket syfte använder folk blyersättning I Porschar?
Jag kan bara svara för mig själv och det är mest av principen "för säkerhets skull". Någonstans tror jag mig ha läst att Porsche själva säger att man kan köra blyfritt i deras bilar från 1985 och framåt. Min från 1977 skulle då vara tänkt att köras på blyad bensin. Kanske klarar den sig ändå utan bly eller blyersättning, men för säkerhets skull väljer jag att blaska i blyersättning varje gång jag tankar. Risken att det skulle göra skada med blyersättning ser jag som mindre än risken att det skulle göra skada utan blyersättning.

Sen finns det många där ute som begriper mer än mig om hur ventiler är konstruerade och vilken nytta och onytta blyersättning kan göra. Jag befarar dock att man kan hitta experter i bägge läger, några som rekommenderar att köra utan blyersättning och några som rekommenderar blyersättning. Detsamma gäller olja, det finns tunga namn som förespråkar mineralolja i en gammal 911 och det finns tunga namn som förespråkar helsyntet i en gammal 911.

m v h Henrik

Re: Motorolja, Bensin etc.

Posted: Mon Feb 08, 2016 9:01 am
by Poppe
Jag håller med Sven.

Ventilsätena i en 911 är väldigt hårda och behöver ej blyersättning (Kalium/Natrium-tillsats).

Men känner man sig osäker kan man hälla i, det är inte skadligt.

På bilar med gjutjärnstoppar som inte har ipressade säten måste man ha blyersättning.

Re: Motorolja, Bensin etc.

Posted: Mon Feb 08, 2016 11:42 am
by MagnusW
Blyersättning behövs ej, dock bruka jag slå i det när jag kör hårdare (bana) för säkerhets skull.

Poppe har bra åsikter om inkörning, hårt ska det köras med en gång. Ingen fiskörning i 500 mil....

Mineral eller syntet... På en nyrenoverad motor ska det inte spela någon roll. Har man gjort det rätt håller den tätt.

Re: Motorolja, Bensin etc.

Posted: Mon Jun 05, 2017 3:46 pm
by felix83
Jag passade på att fråga Dick när jag tittade till min motor. Hans råd beträffande inkörning av en standardmotor var max 3000 RPM de första 100 milen och låga cylindertryck, d.v.s. ingen segdragning på hög växel.

Re: Motorolja, Bensin etc.

Posted: Mon Jun 05, 2017 4:01 pm
by MagnusW
Skulle vilja veta hans logik bakom det.

Min motor har nu gått 32 mil, mest stenhård körning, slalom, supperstage, fullgasaccelerationer... Den fick 10 lugna landsvägsmil till och från Superstagen i lördags.

Re: Motorolja, Bensin etc.

Posted: Tue Jun 06, 2017 10:15 pm
by Johannes
Porsche tillhandahöll ombyggnadssatser för bla 911 motorerna när det begav sig, vill minnas att det var runt -86 som den blyfria dök upp i Sverige och i mitten av av nittiotalet fanns det ombyggnadssatser att tillgå. Porsche hade inte godkänt de tillsatsmedel som fanns.


Satserna bestod av avgasventiler och säten. Delarna var inte speciellt dyra. Däremot tillkommer ju en del kostnader runt i kring, nedmontering av motor, demontering av motor, packningar samt byte av delarna. Oljebyte osv. Givetvis byttes även styrningarna i samband med ett sådant ingrepp. Det är demontering av ventilstyrning och byte av sätet som är det som är det som kanske är en smula knepigt beroende på erfarenhet. Om inte annat så kräver det verktyg som kanske inte finns i alla verktygslådor...

Re: Motorolja, Bensin etc.

Posted: Wed Jun 07, 2017 10:18 pm
by felix83
MagnusW wrote:Skulle vilja veta hans logik bakom det.
Jag vet inte vad han baserar det på. Jag kommer förmodligen göra något slags halvmesyr; ingen segdragning från låga varv, ingen långkörning på jämnt varvtal och halvhårda accelerationer. Blir nog bra med det. När nu motorn blir klar. :?

Re: Motorolja, Bensin etc.

Posted: Wed Jun 07, 2017 11:07 pm
by peterc
Jag har åkt bana med min 2,7 sedan 1984 och aldrig haft i något annat än tvåtaktsolja. Inga problem med ventilspel. Pratade en gång med en kompis som jobbar i nybilsvärlden och han sa att motorer inte behöver köras in men däremot växellådor. Därav föreskrifterna på nya bilar.
Har själv stått på gården hos Porsche på den tiden när de där hade öppna provkörningsbås där de testade nyrenoverade motorer. De startade en 2,7 MFI, körde varm den på 2000 rpm i mindre än tio minuter och kollade att allt var tätt sen gav de järnet och kollade effekten.