Fuchs, vilka centrumkåpor?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
fredrikfalkenstrand
Posts: 9
Joined: Wed Jul 01, 2015 12:44 pm

Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by fredrikfalkenstrand »

Jag har två uppsättningar Fuchs-hjul. Ett 6/7 15" och ett 7/8 15". Har bara ett set centrumkåpor till de breda(7/8) och de passar inte de smala(6/7). Det ska vara en mindre modell till dem. Varför och när jag ser på att köpa centr.kåp-kopior så framgår det inte att det finns olika? Är det någon specialmodell 6/7 jag har? Hur många original-fuchs-fälgar/modeller finns det?
Är det någon Fuchs-fantast som kan reda ut det här och var man köper kåpor osv?
Väldigt tacksam för svar!


Mvh

Fredrik
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by HenrikL »

Det finns två olika modeller, en med tre "fjädrar" och en med "ring".

Image

Image
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by henca »

Enligt PET finns det två olika varianter:

hub cap for internal diameter 71 mm
och
hub cap for internal diameter 66 mm

71 mm är de med "ring" och har reservdelsnr 91136103228 för svart och 91136103200 för silver.
66 mm är de med "tre fjädrar" och har reservdelsnr 90136103200 (silverfärgad). Att det numret börjar på 901 tolkar jag som att det var äldre fälgar som hade mindre diameter för centrumkåpan.

m v h Henrik
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by Jesse »

Det stämmer med 901/911 tolkningen, så är det genomgående. 999-och 900-nummer är mer generella/standardmässiga delar, finns DIN. och ytbehandlingsangivelse etc.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
fredrikfalkenstrand
Posts: 9
Joined: Wed Jul 01, 2015 12:44 pm

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by fredrikfalkenstrand »

Tack killar för bra svar! Jag hade mycket riktigt den 71an med ring så får beställa ett set med fjäder o måla svart då. Tänkte passa på att fråga, jag har som sagt ett set turbo hjul som jag inte provat på. Vissa porschekännare säger de inte passar min bil som inte är turbo-breddad och vissa säger det ska gå. Nån sa jag behöver "spaceings"? Vad nu det ska göra för nytta, problemet skulle väl vara motsatt tänker jag. Har nån av er haft eller sett nån ha 7 fram och 8 bak på en Targa 3.0-76 utan turboskärmar?
fredrikfalkenstrand
Posts: 9
Joined: Wed Jul 01, 2015 12:44 pm

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by fredrikfalkenstrand »

Vilken reservdelsfirma är bäst att beställa delar från förresten?
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by henca »

fredrikfalkenstrand wrote:Vilken reservdelsfirma är bäst att beställa delar från förresten?
Om du googlar på reservdelsnumret brukar det komma länkar till sidor med priser som man kan jämföra.

http://utzon.se/
http://www.ferdinand.se/
http://www.rosepassion.com/

Är butiker som det brukar fungera bra att beställa från.

Nu verkar tyvärr den mindre centrumkåpan vara ganska svår att få tag i, lite googlande gav en säljare på ebay, men skall du ändå beställa från USA kan du lika gärna beställa av någon större web-butik.

http://www.pelicanparts.com/

...verkar ha den, men det tråkiga med att beställa från USA är att man drabbas av tull, svensk moms och postens speditionsavgift. Kostnaden beräknas på summan av priset för varan och frakten.

Lite sökande till och jag hittade en europeisk (storbrittanien) butik som har den:
http://www.design911.com/

Sen kan man naturligtvis alltid också beställa från Porsche. De kan ibland till och med vara billigare än den där web-butiken som man hittade och tyckte hade lägst pris. Att beställa från Porsche brukar dock innebära två resor till Porsche, en gång då man beställer till det pris som man får veta när man åkt dit och en gång till då man åker och hämtar varorna. När man beställer från nätet kan man i lugn och ro jämföra varor och priser och sedan hämtar man oftast på sitt vanliga postutlämnings-ställe.

m v h Henrik
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by Jesse »

Till närmaste Porschecenter kan man ringa och beställa, när varan har anlänt till dem blir man varskodd, väldigt smidigt och bra.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by peterc »

Vi kan ha kåpor liggande. Ska kolla
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
fredrikfalkenstrand
Posts: 9
Joined: Wed Jul 01, 2015 12:44 pm

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by fredrikfalkenstrand »

Tack Peter gör gärna det!
Har ni bra erfarenheter av ferdinand.se förresten, som jag läser hos dem så är det mesta porsche originaldelar de säljer. Är de då billigare än porsche själva. Någon som har erfarenheter? Jag tror jag kommer att behöva byta bakskärmar och kanske en dörr så småningom. Och en massa plast/gummilister i samband med stundande omlackering.
Inga tankar om det där med turbo-fuchs på bil utan turbobreddning jag undrade?
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by henca »

fredrikfalkenstrand wrote:Har ni bra erfarenheter av ferdinand.se förresten, som jag läser hos dem så är det mesta porsche originaldelar de säljer. Är de då billigare än porsche själva. Någon som har erfarenheter?
För mig har det alltid fungerat bra att beställa från ferdinand.se. Det funkade bra när de låg i Habo utanför Jönköping, det funkade bra när de flyttade till tyskland och det har funkat bra nu när Linköpings Motorsport tagit över ferdinand.se.

Med en månads mellanrum beställde jag i höstas delar från både Porsche och Ferdinand, några av delarna som jag beställde var exakt samma så där kan vi jämföra priser:

Code: Select all

                 Porsche  Ferdinand
91163106001        50:-        55:-
91163115101        17.20       19:-
Vid en första anblick på priserna på kvittona kan det se ut som om Porsche var lite billigare än Ferdinand, men på Porsches priser på kvittot tillkom det sedan 25% moms i ett separat fält, Ferdinands priser inkluderade moms så Ferdinand var lite billigare på just dessa delar. Å andra sidan hade jag rabattcheckar på Porsche som jag löste in så det blev ganska billigt ändå när jag handlade där.

m v h Henrik
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by peterc »

Tyvärr mina är till 964
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by felix83 »

Mina erfarenheter av Ferdinand.se sedan de bytte ägare är tyvärr lite sisådär. Felaktigt angiven leveranstid på hemsidan (tidsangivelser anger hur många dagar det tar för dem att få in varorna på lager OM de inte är restnoterade hos leverantören) och ingen återkoppling till mig om att varorna faktiskt var restade med osäker leveranstid. Nu var detta ganska snart efter det att Linköpings motorsport hade tagit över, så förhoppningsvis är det bättre nu.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by Johannes »

Stigs garage i Vara har hjälpt mig under 4 decennier aldrig några problem!

Jönsson i Karlstad har också skött sig minst lika länge.
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by Jakesta »

Om det är 7 och 8 tum du har så är det ju inte turbofälgar utan de som fanns som option till SC/Carrera mfl? Är din bil en 3.0 carrera så är det väl samma skärmar som de senare så det borde funka hur bra som helst.
911 SC 3.0 -81
fredrikfalkenstrand
Posts: 9
Joined: Wed Jul 01, 2015 12:44 pm

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by fredrikfalkenstrand »

Jaså är de tidiga turbofälgarna ännu större alltså? Va roligt då får jag se över det igen då. Så det fanns ett option på större till carrera det visste jag inte.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by peterc »

Hej
Kanske lite sammanblandning här. Turbon hade först 15" fälgar 7" fram och 8" bak. Från och med 1977 årsmodell så gick man upp till 16" med samma bredd. Till SC så erbjöds 7" och 8" med diameter 15 men inte mer än 6" och 7" med 16" diameter.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
fredrikfalkenstrand
Posts: 9
Joined: Wed Jul 01, 2015 12:44 pm

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by fredrikfalkenstrand »

Ok då är det fortfarande lite spännande om de går på min bil eller inte, får prova helt enkelt. Har tänkt på bra däck också och det lutar åt Pirelli P6000 eller kör ni på annat som är bättre tycker ni?
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fuchs, vilka centrumkåpor?

Post by peterc »

Jo de får plats. Jag har själv 7" & 8" x 16 på min 83 Cab. Har Michelin Primacy för att de är runda och fina på sidorna och ser därmed tidstypiska ut. 205/55 fram och 225/50. Porsche var nog lite försiktiga med vad de godkände. Kan ha tagit i med de bredare 16 tummarna nere i Fuchsröre när de stod på för fullt. :D
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Post Reply