Hej experter,
Jag är 20:e ägaren på min 911sc -81 ROW. Den är importerad från Tyskland i mitten på -80 talet. Jag försöker återställa allt som de föregående ägarna hittat på. Tyvärr verkar det som om alla haft egna idéer om hur elsystemet borde fungera, På min bil var någon slags halvljusautomatik kopplad via dimljusomkopplaren. Bakrutedefrostern var också bortkopplad och dimbakljuset var kopplat till defrosteromkopplaren ???
Nu står jag här och skall koppla om och göra rätt så skulle jag vilja veta hur funktionen är på en svensksåld bil från -80 talet.
Vad jag förstår skiljer det på bilar för Sverige och Schweiz från övriga Europa.
Min dimljusomkopplare är den sorten som kan både dras ut och vridas.
Hur fungerar det på era bilar?
1. När kan man tända dimljus fram. Vid parkeringsljus eller halvljus eller båda? Helljus?
2. Om man tänder dimljuset när halvljuset är på, släcks då halvljuset?
3. När kan man tända dimljus bak? Går det att tända bak utan att tända fram, dvs halvljus och dimbakljus?
Överkurs. Varifrån kommer strömmen till kontakt 15 på dimljusomkopplaren?
I det schema jag hittat så skall den kopplas till 57 i ljusomkopplaren. Det är samma som tänder gröna lampan för parkeringsljuset i hastighetsmätaren. Det skulle innebära att dimljuset bara fungerar med parkeringsljuset och att man inte kan tända dimbakljuset med halvljuset.
/Gustaf
Dimljus. Funktion på svensksåld bil?
Dimljus. Funktion på svensksåld bil?
Porsche 911SC -81
Re: Dimljus. Funktion på svensksåld bil?
detta är ett elände. Vi har haft det uppe tidigare. Tror mig kunna det. Har Porsches info.elschema.finns i Mina gömmor. Tror att jag la upp det på forumet.
Det är mycket omkopplat. Det ser väldigt kladdigt ut
Jag fixar fram det när jag kommer hem.
Det är mycket omkopplat. Det ser väldigt kladdigt ut
Jag fixar fram det när jag kommer hem.
Re: Dimljus. Funktion på svensksåld bil?
Hittade detta i en Workshop manual som jag hade nedladdad.
Kan det kanske vara till någon hjälp? Har inga dimljus i min 77:a så i övrigt har jag dålig koll på hur detta fungerar "i verkligheten".
Kan det kanske vara till någon hjälp? Har inga dimljus i min 77:a så i övrigt har jag dålig koll på hur detta fungerar "i verkligheten".
/Johan
911 Targa 2.7 -77
911 Targa 2.7 -77
Re: Dimljus. Funktion på svensksåld bil?
Om jag inte minns fel så påverkas funktionen om motorn går eller ej. Detta var i det tidevarv när så kallat reducerat halvljus var på modet. På svensksålda vagnar sitter det sockerbitar längst fram på säkringsdosan med två dioder. Det användes abiko kabelskor och ser alldeles för djävligt ut om det är gjort på porschecenter vid leverans. Har bild i nån gammal PC.
Hur som helst då har jag fotat av Porsches svenskspråkiga instruktion hur det gick till steg för steg vid ombyggnaden. Kopplingsschema finns också. Ser skojjsigt ut men funkar. Möjligen med vissa problem för belysning i bagagen.
Detta mailar jag gärna till den som vill åta sig att lägga upp. Själv har jag glömt hur man lägger ut bilder på nätet och är nog för gammal för att ta mig tid att repetera.
Nån som har lämplig mailadress?
Hur som helst då har jag fotat av Porsches svenskspråkiga instruktion hur det gick till steg för steg vid ombyggnaden. Kopplingsschema finns också. Ser skojjsigt ut men funkar. Möjligen med vissa problem för belysning i bagagen.
Detta mailar jag gärna till den som vill åta sig att lägga upp. Själv har jag glömt hur man lägger ut bilder på nätet och är nog för gammal för att ta mig tid att repetera.
Nån som har lämplig mailadress?
Re: Dimljus. Funktion på svensksåld bil?
Det var i det där kopplingsschemat jag såg att strömmen skall gå från 57 i ljusomkopplaren i svenska bilar.
Det vore kul att se hur det "reducerade halvljuset" kopplas. Du kan maila till mig så kan jag lägga det i dropbox för allmän beskådan.
Jag skickar min mail till dig som ett meddelande.
Gustaf
Det vore kul att se hur det "reducerade halvljuset" kopplas. Du kan maila till mig så kan jag lägga det i dropbox för allmän beskådan.
Jag skickar min mail till dig som ett meddelande.
Gustaf
Porsche 911SC -81
Re: Dimljus. Funktion på svensksåld bil?
Min 77a hade en taffligt installerad halvljusautomatik, misstänker att det är monterat vid leverans här i Sverige. Det brann dock upp för ett par år sedan...
Jag brukar skriva detta ibland och gör så nu med.
Montera ett helljusrelä innan spaken brinner upp! Original så går all ström till heljuset genom blinkersspaken spaken. Lite dålig kontakt där och förlustströmmen ökar => värmen ökar => kontakten i spaken smälter!
Så bygg in ett relä för helljuset så man bara har manöverströmmen genom spaken. Som en bieffekt får man ofta ett lite bättre heljus pga mindre förluster i ledningarna.
Jag brukar skriva detta ibland och gör så nu med.
Montera ett helljusrelä innan spaken brinner upp! Original så går all ström till heljuset genom blinkersspaken spaken. Lite dålig kontakt där och förlustströmmen ökar => värmen ökar => kontakten i spaken smälter!
Så bygg in ett relä för helljuset så man bara har manöverströmmen genom spaken. Som en bieffekt får man ofta ett lite bättre heljus pga mindre förluster i ledningarna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Dimljus. Funktion på svensksåld bil?
Ja relä till både hel- och halvljus var en av de första sakerna jag fixade på bilen.
Tack Johannes för instruktionen till den svenska varselljusautomatiken. För er som är intresserade kan ni se instruktionen på denna länk.
https://www.dropbox.com/sh/go52iumbacgr ... FlyRa?dl=0
Det lär onekligen se taffligt ut om jag återskapar detta. Tänkte koppla in dimljuset som original i Tyskland med ström till omkopplaren från säkring 2 (bakljus och skyltbelysning) men med det växlande relät från svenska instruktionen som släcker dimljuset fram om man slår på halvljuset.
Tack Johannes för instruktionen till den svenska varselljusautomatiken. För er som är intresserade kan ni se instruktionen på denna länk.
https://www.dropbox.com/sh/go52iumbacgr ... FlyRa?dl=0
Det lär onekligen se taffligt ut om jag återskapar detta. Tänkte koppla in dimljuset som original i Tyskland med ström till omkopplaren från säkring 2 (bakljus och skyltbelysning) men med det växlande relät från svenska instruktionen som släcker dimljuset fram om man slår på halvljuset.
Porsche 911SC -81