915 låda i mag eller alu för 3.5?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
JoachimL
Posts: 17
Joined: Sun Oct 28, 2012 10:07 pm
Location: Boulder, CO

915 låda i mag eller alu för 3.5?

Post by JoachimL »

Hej, jag undrar om en 915 låda i magnesium med stödplatta kommer klara kraften i en 300hp 3.5a? Mag har ju haft en förmåga att vrida sig och förstöra piniondrev, skulle verkligen stödplattan motbalansera detta mot den avsevärda kraften i en trimmad motor?

Någon som vet?
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: 915 låda i mag eller alu för 3.5?

Post by Poppe »

Det händer även på 915 i aluminium att pinjong ger upp (dalbrott) och att kronhjul/pinjong pressas isär.

Det kostar mycket att bygga om och förstärka en 915 (den måste även förstärkas invändigt) och frågan är om den håller även om man förstärker efter konstens alla regler när man har mycket pulver i maskin och greppvänliga däck?

Jag är skeptisk till 915 då den är ålderdomlig, segväxlad samt inte så stark och det blir oförsvarligt dyrt om man ska få den att hålla (om den håller?).

Gör din bil 0-100 på under 4 sekunder så frestar det på lådan..

Har man mycket effekt och utnyttjar den är det bättre att satsa på en G50 som är starkare och bättre konstruerad redan från start. Den är dock tyngre.


Har du köpt bilen?
JoachimL
Posts: 17
Joined: Sun Oct 28, 2012 10:07 pm
Location: Boulder, CO

Re: 915 låda i mag eller alu för 3.5?

Post by JoachimL »

Inte ännu Poppe och primärt för att priset isf skall justeras för en underdimensionerad växellåda. En hotroddad 911 måste vara utrustad med ett samlat stabilt drivpaket för att motivera gårdagens pris på en nummermatchad 911S

Min lokale mekaniker har substantierat dina kommentarer och lådan måste minst vara en stärkt 915 alu och för aggressiv bana helst en G50
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: 915 låda i mag eller alu för 3.5?

Post by Poppe »

Sitter det 7:31 utväxling i din 915 håller det garanterat inte.
8:35 är starkast och har liknande utväxlingsförhållande som 7:31.
8:31 ligger mellan ovanstående vad det gäller styrka.

Att kulpeena pinjong/kronhjul samt drev i lådan sägs öka hållfasthet med ~30%

Man kan lätta dreven i lådan för att hjälpa synkringarna.
https://www.youtube.com/watch?v=cGBxG3y ... D&index=70

Man kan även köra med lamell med ofjädrat centrum för att minska roterande massa för att hjälpa synkringarna och få lådan mer "snabbväxlad".

Bifogar bild på pinjong (7:31) med "dalbrott", oljefilm orkar inte hålla mot och brister. Man är begränsad på val av olja till 915 då synkringar inte tål LSD-tillsats och glatt syntetolja. Många förespråkar Swepco 201 men det gör inte jag om man har trimmad bil, på originalbil så är den OK. Omega har fin olja (Omega 690) med hög filmstyrka som fungerar med 915-synkringar och LSD men den kostar ~600/liter, den behöver dock aldrig bytas så det är en engångskostnad.

Det är kul att trimma men det drar med sig kostnader på allt annat som måste uppgraderas för att hålla för effekten.

Kryper 0-100 tiden ner mot 3 sekunder så är en G50 mest rätt att satsa på. :wink:
Attachments
Dalbrott 731.jpg
Dalbrott 731.jpg (7.5 KiB) Viewed 4352 times
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 915 låda i mag eller alu för 3.5?

Post by MagnusW »

Förstärkt med sidoplatta och internförstärkning (behövs på både Mag och Alu) så är nog en sen Mag låda med 8:31 starkare än en alu. Mag lådan har inbyggda förstärkningar som alu lådan saknar.

Min helt oförstärkta Mag låda gick sönder förra året efter att ha misshandlats i ca 6 år med 250+ hk. Sidoplattan och hela diffklumpen gick i bitar. Finns bilder i min biltråd (Targa 77an). Jag kör oftast med smala 205or gatdäck på bilen, vilket skonar lådan.
Nu är den förstärkt så jag hoppas den ska hålla i alla fall 10 år till!

Om en förstärkt låda håller eller inte beror på hur man kör, vilka hjul/däck man har, hur mycket vrid man har och hur ofta man använder "max".
En G50 är alla gånger mer hållbar och väslar bättre, men den är nästan dubbelt så tung och det är mycket som måste fixas för att få den på plats. Så det är en kostnadsfråga också.

Poppe har våldsamt mycket vrid i sin motor och så kör han som en biltjuv också, hela tiden! ;)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: 915 låda i mag eller alu för 3.5?

Post by tomlin »

Pratade med Perrys son vid ett tillfälle, och han var av uppfattningen att slalomkörningar spöade växellådor mer än bankörning generellt sett.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 915 låda i mag eller alu för 3.5?

Post by MagnusW »

tomlin wrote:Pratade med Perrys son vid ett tillfälle, och han var av uppfattningen att slalomkörningar spöade växellådor mer än bankörning generellt sett.
Garanterat så!
Det var så min pajade, i stort sett bara starter men spinnande eller nästan spinnande hjul. 6år x 6-8tävlingar x 3åk + alla gånger man våldat i 1an vid vändningar med slitage på ingrepp och spinnande hjul som diffen fått ta hand om.
Sen tillkommer alla träningsåk vid dessa tillfällen....

Bankörning är i jämförelse mycket mjukare. Där är det viktigare med kylnig till växellådan, vilket vi inte pratat om ännu. Vill inte ens fundera på hur varm min växellåda varit. 3.2an i europa hade en oljekylare på växellådan, med över 220-230 hk bör man nog ha kylare, vid 300 är det ett absolut krav.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: 915 låda i mag eller alu för 3.5?

Post by Poppe »

Som jag ser det är det är största problemet med 915 att det är en gammal konstruktion och lådtypen med den lösning på synkringar klarar inte bra kemiskt uppbyggda syntetoljor med hög filmstyrka vilket medför att pinjong ger upp som bilden ovan visar (på trimmade bilarmed greppvänliga däck), det spelar ingen roll om du förstärker och kastar 100 000:- på lådan så kvarstår problemet. Och ja det är inte svårt att komma upp i den summan om man gör det riktigt.

Man skulle kunna bygga om till dogringsystem på 915 och slopa synkringar och därmed kunna använda syntetolja med högre filmstyrka? Personligen skulle jag även då använda Omegaoljan. Med dogring blir lådan snabbväxlad och det finns dogring till snedskurna drev med så man slipper oljud som rakskurna drev ger.

Omega 690 Super EP GL7 75W-90 är den absolut bästa oljan för 915, den oljan har hög filmstyrka, minskar friktion och därför går lådan inte varm, den klättrar dessutom så alla delar smörjs.
https://www.youtube.com/watch?v=WtZyNbiZaao

Har sett andra bilar (ej Porsche) som haft skrapande lådor och där lådan blivit tyst utan skrap med Omega 690 Super EP.

Jag rekommenderar den oljan till ALLA som kör med 915-låda oavsett om det är originalbil eller trimmad. Visst den är dyr men den behöver inte bytas så det är en engångskostnad.

Perry säljer Omega 690 Super EP GL7. (75W90)
Finns även här:
https://www.kullagret.com/product/omega ... ep-hi-tech
PS. läs gärna omdömen i länken ovan, speciellt vad det gäller skotern och värmeutveckling.

Enligt Perry har Åke "Bryggarn" haft problem med växellådshaveri men när han gick över till Omega 690 Super EP har det fungerat.

OBS det finns flera stycken modeller av Omega 690-oljor, var säker på att det är Omega 690 Super EP GL7. (75W90) som används.


Magnesiumlådan har infrästa stålförstärkningar i lagerlägen invändigt, det har inte aluminiumlådan men aluminiumlådan är starkare i övrigt så det är ett bättre utgångsobjekt om man planerar att kosta på en 915 och förstärka den (man fräser då bla i stålförstärkningar i lagerlägen+ en massa andra åtgärder).

8:35 är bästa utväxlingen på en 915 vad det gäller styrka.

Hur kul är det att ha en bil som går riktigt bra men att man är tvungen att köra försiktigt bara för att lådan inte håller?


Visst är det mycket pill att montera en G-50, men det är den rätta vägen att gå om man har en snabb bil.. Pinjongen på G50 har en annan ingreppsvinkel (kl 8 ) och det ger större kontaktyta att fördela ut tryck på jämfört med 915 där pinjongens ingreppsvinkel mot kronhjul ligger vid kl 9, G50 är även bättre tilltagen i dimensioner vilket också påverkar vikten negativt.
Post Reply