Helrenovering av 2.7 -76 (Skador på kolvar och topp)

Forumet för de tekniska frågorna.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Skador på kolvar och topp

Post by Poppe »

Ivar82 wrote:Har fått svar från John Dougherty nu, han rekommenderar 911SC-profil för en 2.7 med CIS och 9,5:1 i kompression. Den ger .450".395" istället för original 911S .405"/.350". Osäkert om det går att använda de skadade kammarna, han skriver "some pictures look bad, regrind might work". Kan vara värt att skicka kamaxlarna till USA för inspektion. Vipporna är inga problem att slipa om skriver han.

Har mätt kolvringarna på en cylinder, de har följande gap. Helt klart nergånga med tanke på att motorn gått ca 200 mil sedan "renovering".

Kompressionsring
1: 0,5mm
2: 0,8mm
Oljering: 0,7mm

Jag misstänker att det var till original 2,7 med CIS som John rekommenderade SC-kammar?

Du funderar vad jag har förstått på JE-kolvar, med JE-kolvar som har ventilurtag bör du kunna välja en kam med mer lyft.

Bra att tänka på om du ändå byter kammar. :wink:
Ivar82
Posts: 135
Joined: Thu Jun 18, 2015 9:56 pm
Location: Linköping

Re: Skador på kolvar och topp

Post by Ivar82 »

Såhär skrev han: For a 9.5-1 2.7 engine with original CIS injection, I would use the 911 SC profile. The SC fits as a regrind on good cores.

S: .405"/.350" > 10,29mm / 8,89mm

SC: .450".395" > 11,43mm / 10,03mm
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Skador på kolvar och topp

Post by Poppe »

Ivar82 wrote:Såhär skrev han: For a 9.5-1 2.7 engine with original CIS injection, I would use the 911 SC profile. The SC fits as a regrind on good cores.

S: .405"/.350" > 10,29mm / 8,89mm

SC: .450".395" > 11,43mm / 10,03mm
Jag vill tro att det är original 2,7-kolvar som han tar hänsyn till vid rekommendation av SC-kam.

Om du byter till kolvar med ventilurtag typ JE och ska byta kammar vore det ju bra att optimera lyft.

Glöm inte att uppgradera ventilfjädrarna/brickorna.

:wink:
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: Skador på kolvar och topp

Post by Jakesta »

Jag skulle gissa att han anser SC-kammen är så långt som original 2.7 k-jet hänger med utan större ingrepp. Kanske kräver en del justering om man går på häftigare kam?
911 SC 3.0 -81
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Skador på kolvar och topp

Post by MagnusW »

SC-profilen är det "värsta" som funkar utan att ventilerna tar i (original)kolvarna. Med större ventilurtag så funkar tex en 964 profil, så förklarade John det för mig.
Det går att fräsa ur lite i originalkolvarna tom, tror inte det är många mm som behövs. Har sett bilder på det.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Skador på kolvar och topp

Post by Poppe »

Jakesta wrote:Jag skulle gissa att han anser SC-kammen är så långt som original 2.7 k-jet hänger med utan större ingrepp. Kanske kräver en del justering om man går på häftigare kam?
Loobseparation och duration begränsas av CIS, plattan till slid fluktuerar med orolig tomgång som följd om man minskar loobseparation (även avgasvärden påverkas). Lyft kan man öka utan problem, bara kolvar som begränsar lyft.

Därför bra att montera JE-kolvar med ventilurtag så man kan maximera lyft. Originalkolvarna ska väl inte användas så ingen vits att diskutera vilka kammar som passar till dem?

Oavsett vilken kam man sätter i MÅSTE man ALLTID mäta frigång mellan kolv/ventil...

Glöm inte uppgraderade ventilfjädrar/ventilfjäderbrickor (ja jag är tjatig men det är viktigt).

Man bör bygga om tändningen med för att få optimalt förhållande.
Ivar82
Posts: 135
Joined: Thu Jun 18, 2015 9:56 pm
Location: Linköping

Re: Skador på kolvar och topp

Post by Ivar82 »

Jag har hittat dessa toppar på ebay, jag tycker priset är rätt OK förutsatt att någon enstaka avdragen pinnskruv är enda felet. Skulle kännas bra att ha en matchande uppsättning toppar, dessa är från 1976 och alla heter K1819w. Räknar med nya styrningar och ev ventiler.

Känner inte igen avgassidans pinnskruvar, är det en lång originalvariant?

Ser ni något förödande som jag missat? Vet att de har pluggade EGR-hål men det verkar alla USA-bilar ha. Tycker inte det borde påverka funktionen.

http://www.ebay.com/itm/172231634885?_t ... EBIDX%3AIT
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Skador på kolvar och topp

Post by gtBen »

Ivar82 wrote:Känner inte igen avgassidans pinnskruvar, är det en lång originalvariant?
Ser ni något förödande som jag missat? Vet att de har pluggade EGR-hål men det verkar alla USA-bilar ha. Tycker inte det borde påverka funktionen.
De långa pinnbultarna fanns på usabilar när de hade thermal reactors med tjocka flänsar.
thermal reactors.jpg
thermal reactors.jpg (25.29 KiB) Viewed 4665 times
Visserligen har alla motorer med thermal reactors gått väldigt varma hela tiden då det var meningen med dom, men det borde inte ge bestående men efter renovering med nya styrningar och ventiler :roll:

Bengt
@lagteknik
Ivar82
Posts: 135
Joined: Thu Jun 18, 2015 9:56 pm
Location: Linköping

Re: Skador på kolvar och topp

Post by Ivar82 »

Aha, det förklarar saken! Har inte sett de långa pinnskruvarna förut så det satt visst bara på vissa bilar.

Jag föredrar iaf det skitiga "ärliga" utseendet på topparna jämfört med det kliniska glasblästrade.

EDIT: Läste nu att avgassystemen är annorlunda för Thermal Reactor-bilar. Dels är flänsen tjock för att passa de långa pinnskruvarna (bara byta till de korta) sen skiljer det något med avgasporten också.

"The Gasket Saver is an extension of the exhaust pipe on the header that extends up past the flange and into the exhaust port of the cylinder head, which is machined a bit wider to accept it."
Post Reply