S broms OK och fjäderben

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

S broms OK och fjäderben

Post by insw »

Har fått möjlighet att köpa ett par bromsok fram som suttit på en 911S men mina järn bromsok är mäkta M
Behöver man byta fjäderben för att montera dessa ok?
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: S broms OK och fjäderben

Post by peterc »

Enligt vad mitt dåliga minne säger så hade 911 T mindre avstånd mellan skruvarna än S. När det gäller E-modellen vet jag inte. Har för mig att S-utrustning fanns att beställa till både T och E och då ingick de större aluminiumoken. Således säkrast att mäta. :?:
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: S broms OK och fjäderben

Post by MagnusW »

Ja, M oken har 3" infästning. S och A oken har 3.5" infästning
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: S broms OK och fjäderben

Post by Johannes »

Det gäller att hålla koll på årsmodeller om man ringer till en tysk skrot eller så. Ja all kommunikation så klart. Urelfern med den korta hjulbasen 67 och 68 har S bromsar men ej i aluminium. Även då gick det att S utrusta en T. Dessa caliprar har ca 56 mm i infästning. Vill minnas att det finns caliprar med 56 mm fäste men med samma uppbyggnad som S på långa hjulbasen. Det var caliprar avsedda för R eller uppgraderade vagnar men är osäker på infästningen utan att kolla fast det är av allt att dömma långa hjulbasen i den här tråden så det kanske inte är så viktigt just nu.

De tidiga caliprarna finns i väldigt många utförande. Dessutom ASB, knölig lösning i sig.
Post Reply