Rep av Targa tak

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Rep av Targa tak

Post by Cleverguy »

Håller på med att renovera mitt tak. Jag har hittat info om samtliga material utom ett, bandet som är nitat mot alu profilerna och som används som distans vid utfällt tak. Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt material spec., tack.
Lakewell säljer rep.kit för Targa taket men det innehåller bara ett förstärkningsband, jag måste byta ut det som fabriken har monterat en gång i tiden.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Rep av Targa tak

Post by MagnusW »

Kolla med dessa:
http://www.carsincnj.com/accessories_targatops.htm

Se har rätt grejer inklusive rätt gummilist runt vindrutan,
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Re: Rep av Targa tak

Post by Cleverguy »

Tack Magnus !

/Eli
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Rep av Targa tak

Post by peterc »

Kan inte mycket om Targa men har nu på mässor och träffar sett jättefina bilar med krattiga tak. Alla är fula / har dålig passform där de viks. Fanns de inte icke vikbara Targatak? Vore det inte bättre på att satsa på att göra ordning ett sådant? Bara en tanke.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Rep av Targa tak

Post by MagnusW »

Tricket är att aldrig fälla ihop taken... man kan oftast ställa taket bakom sätena.

På en 77a eller tidigare bil går taket in i bagaget utan att fälla ihop det, men den möjligheten försvann med bromsservon. Som tillval fanns ett fast tak av glasfiber, men de är väldigt ovanliga.
Jag har sett eftermarknadstak i mörktonat plexiglas, sökert rätt läckert, men det var till hiskerliga priser.

Det största problemet med dåligt sittande tak är att Porsches gummilist till fram rutan är fel, det är listen till en 964a targa man får om man beställer en till en tidig targa.

Men firman i länken ovan säljer modifierade lister spm är nedskurna till rätt storlek. Eller de gjorde det förrut i alla fall.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Rep av Targa tak

Post by peterc »

MagnusW wrote:Tricket är att aldrig fälla ihop taken... man kan oftast ställa taket bakom sätena.

På en 77a eller tidigare bil går taket in i bagaget utan att fälla ihop det, men den möjligheten försvann med bromsservon. Som tillval fanns ett fast tak av glasfiber, men de är väldigt ovanliga.
Jag har sett eftermarknadstak i mörktonat plexiglas, sökert rätt läckert, men det var till hiskerliga priser.

Det största problemet med dåligt sittande tak är att Porsches gummilist till fram rutan är fel, det är listen till en 964a targa man får om man beställer en till en tidig targa.

Men firman i länken ovan säljer modifierade lister spm är nedskurna till rätt storlek. Eller de gjorde det förrut i alla fall.
Ja så får man väl göra då, renovera och sen aldrig fälla ihop.
Härligt det därmed att Porsche Classic levererar fel list.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Re: Rep av Targa tak

Post by Cleverguy »

Jag har tagit hem gummilisten från International Mercantile, USA, efter mycket research på olika forum. Den ser ut som den som satt orig på min bil. Det kommer ut ibland fasta tak till försäljning men problemet är att sido-gummilisten som tätar mot sidorutan inte finns att köpa någonstans, den har en annan profil än den till det fällbara taket.
Post Reply