Tändningsinställning probelm

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Tändningsinställning probelm

Post by Älvis »

Jag har en 2,0 från -65 med weber förgasare och tändplattafrån 70-71. (det stämmer med brytarspetsar)
På den sitter en felaktig remskiva med markering för förtändning på "fel" plats för min motor. Med andra ord ett riktigt hpd men den ska vara byggd av Stigs garage i Vara så det borde varit anpassat.

Jag upplever att när jag ställer tändningen så den går bra på topp 6-7000rpm. så blir den hårdstartad, hugger emot innan den kommer upp i varv på starmotorn och går igång.

Jag tycker även att efter 2-3 kvällsturer sammanlagt ca 4 timmar så svarar den inge bra på höga varv. Avhjälps med att justera rotorn lite.

Jag är rädd att åka med för mycket förtändning på mellanregister och riskera att bränna ventiler /kolvar.

Jag har kontrollerad vikter och fjädrar allt ser bra ut och jag ser att tändningen flyttar sig med lampa. Däremot tycker jag att tändkurvan

Jag tycker att det borde gå att få ut mer effekt och körbarhet med ett modernt tändsystem. Har någon provat att installera det på 2,0 eller 2,2 eller 2,4 eller 2,7. ex på leverantör nedan har någon provat den eller har andra rekommedationer.

http://www.123ignition.se/produkter.php?id=59
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tändningsinställning probelm

Post by Johannes »

Redan på sextiotalet kom det kapacitiva tändsystem från Porsche för att motorerna inte skulle slagga. S motorerna gick på 265 or och det är extremt hårt.

Kolla så att inte axeln glappar i lagren. Skulle det vara så kan man klara sig med brytarlöst eftermarknadssystem. Optiskt eller med hallgivare.

Att ställa tändning efter streck är bara en grundinställning. Med lampa blir det bättre. Stroboskop är såklart en vanlig metod.

Du kan köra på hög växel i stadsfart i en backe, fullgas, och ställa på förtändningen stegvis tills motorn spikar. Släpp i det läget upp tändningen något. Denna teknik ger dig troligtvist bäst prestanda. Bränsleekonomi diskuterar vi inte...
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Tändningsinställning probelm

Post by Poppe »

Att mäta är att veta, för att kunna mäta tändförställning måste märkning på remskiva stämma. Så prio 1 är att mäta upp TDC och märk om remskiva, mät sedan och se hur mycket tändförställning du har vid tomgång, vakuumklocka bortkopplad och slang pluggad om fördelare är utrustad med det, mät sedan tändförställning vid fullt utslag på vikter i fördelare (mät vid 4000-6000 rpm).

Återkom sedan med vilka värden du har :wink:
Post Reply