Rengörning av plastbensintank (utsida)

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Rengörning av plastbensintank (utsida)

Post by insw »

Ingrodd smuts som inte vill ge med sig, har provat bensin, trikloretylen, industri avfettning utan resultat men misstänker att det få bli patina från 70-talet.
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Rengörning av plastbensintank (utsida)

Post by gtBen »

Mitt bästa tips är att lägga den i en balja med varmvatten med miljöavfettning i (inte petroleumavfettning) och sedan låta det ligga minst över natten, och sedan gå på med högtryckstvätten (som gärna ska vara matad med varmvatten).
Kanske får du vända den och göra klart andra sidan över nästa natt om du inte får i hela. Sopkärl i plast är stora och bra, men ger sig och buktar ut ibland om man har i för mycket varmt vatten.

Bengt
@lagteknik
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Rengörning av plastbensintank (utsida)

Post by Jesse »

Låt patinan sitta Ingemar! :idea:
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Rengörning av plastbensintank (utsida)

Post by Poppe »

SPAM är ett väldigt bra rengöringsmedel som tar bort den mesta smutsen. Det är egentligen ämnat för textil vad jag förstår men fungerar på det mesta. Man bör tänka på att inte låta rengöringsmedlet verka mer än nödvändigt. Låt INTE aluminium ligga i bad då det angriper metallen, pensla på, gnugga och skölj av är min rekommendation.

Finns en tråd på rejsa om det http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100417

Jag har en dunk själv och är väldigt nöjd med resultatet, har du vägarna förbi Växjö kan du få ett prov att testa med.

:wink:
Post Reply