Page 1 of 1

Växellåda 911/01

Posted: Fri Dec 16, 2016 9:22 pm
by swefrix
Hej gott folk, ny här :) . Har ingen Porsche, men jag har en växellåda av modell 911/01 som ska in i min VW 1303S. Jag har köpt en specialnoskon, utan hastighetsmätardrivning, och undrar lite över tätningen mellan noskonen o lådan. Original satt det en papperspackning, men den gick förstås i småbitar när jag tog bort noskonen. Har skurit till en ny ur ett ark packningsmaterial, men skulle det funka lika bra med t.ex. "Permatex Form-a-gasket #3"? Eller "Curil", kanske?

Image

Image

Är det någon som vet vad det är för åtdragningsmoment på muttrarna till noskonen? Har letat både här o där utan någon större framgång...

Re: Växellåda 911/01

Posted: Sat Dec 17, 2016 9:11 am
by henca
Om du vill vara på säkra sidan kan du nog fortfarande köpa orginal-packningen från närmaste Porsche-center eller någon web-butik som säljer Porsche-delar, t ex utzon.

m v h Henrik

Re: Växellåda 911/01

Posted: Tue Dec 20, 2016 9:33 am
by MagnusW
Skippa packningen, kör med någon "packning på tub" som du har förtroende för. Loctite 574 användes tex mellan blockhalvorna på Porschemotorerna från fabriken. Biltemas motor silicon funkar säkert bra också.
Det var rådet jag fick när jag rådfrågade proffs i alla fall.

Muttrarna/pinnskruvarna är M8 av standardkvalité (8.8), så 24-25 Nm brukar rekommenderas till det.
Finns tabeller för rekommenderade moment baserade på storlek och kvalité, vilket fungerar på 9 av 10 av alla skruvar. Undantag brukar vara tändstift och ventilkåpspackningar (där man inte vill dra för hårt) och vevstaksskruvar och topplocksbultar (där man kanske vill dra hårdare).

Re: Växellåda 911/01

Posted: Tue Dec 20, 2016 6:13 pm
by Dennis74
Hej

Kom att tänka på en sak, 911... lådan har ju dragkoppling, hur tänkte du fixa det med bubblamotorn som har tryck koppling

Kanske går att bygga ihop med kopplings prylar från äldre 901... låda ifall de passar ihop?

Dennis

Re: Växellåda 911/01

Posted: Wed Dec 21, 2016 9:18 am
by swefrix
Perfekt, tack så mycket!

Kopplingsproblematiken är löst med en kopplingsgaffel från en 914 och en liten specialdel från en tysk firma som har specialiserat sig på den här typen av ombyggnader. Den består av en liten platta med en kula som gör att kopplingsgaffeln hamnar i rätt läge i förhållande till urtrampningslagret, dvs. den lägger till en liten offset från pivotpunktens ursprungliga läge. På så sätt blir det en vanlig tryckande koppling istället för originalets dragande.

Image

Tillsammans med den modifierade noskonen kommer man också runt problemet med att Porschelådan är längre än VW-originalet, så motorn hamnar i samma läge och inte längre bakåt.

På VW-motorerna använder man ofta Curil K2 mellan blockhalvorna, det trevliga med den är att den inte härdar och behöver man dela på blocket senare är det lätt att rengöra fogen. Så det lutar nog åt att det blir det jag kommer att använda.

Re: Växellåda 911/01

Posted: Tue Dec 27, 2016 1:48 pm
by Dennis74
Ok perfekt, du tycks ha koll på kopplings delen :D

Får du lådan så kort att den ryms i bubblan utan större modifikationer med special noskonet :roll:

P.S. har även 1300 -74 German Look bubbla (dock swingaxel men man kan bygga om) och en 911 låda blir över från min -73 Porsche 911 då jag byter tillbaka 915 låda den skall ha :twisted:

Dennis

Image

Re: Växellåda 911/01

Posted: Mon Jan 02, 2017 7:05 pm
by swefrix
Jo, det ska den göra med den nya noskonen. Tog en bild på både den gamla och den nya:

Image

Det har slipats lite här o där på originalet... :)

Men det förutsätter att man kapar bort originalfästet på VW'n och jag har köpt lite fler delar:

Image

Delarna kommer från "Bug@5-speed" (http://www.bugat5speed.de/en/beetle-co/ ... on-901-914), definitivt inte de billigaste men "Buy the best and cry once" 8)

Jag har en PDF någonstans med en massa bilder på konverteringen om du är intresserad.

Re: Växellåda 911/01

Posted: Tue Oct 03, 2017 5:53 pm
by swefrix
(Sabla Photobucket med sina korkade idéer... :evil: )

Projektet har gått lite i stå, fick problem med att den där specialnoskonen inte riktigt passade. Så Plan B blev att modifiera originalet, en god vän är en mycket duktig svetsare i de flesta material. Men han blev inte riktigt nöjd med provet han gjorde, och bad mig försöka ta reda på vad det är för legering, så han kan skaffa rätt tillsatsmaterial. Vilket inte visade sig vara så enkelt... Att det är en magnesiumlegering känner jag till, men man skulle ju behöva veta lite mer om vad som ingår. Är det möjligen någon här som har ett hum om vad det kan tänkas vara?

Re: Växellåda 911/01

Posted: Thu Oct 05, 2017 7:01 pm
by Rickard M
det är nog mest magnesium iaf, igen garanti att det är samma men VW hade blocken i två olika

AS21 = 2% aluminum & 1% silicon
AS41 = 4% aluminum & 1% silicon