avgaspinnbultar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jocke69
Posts: 274
Joined: Tue Sep 15, 2009 10:20 pm
Location: göteborg

avgaspinnbultar

Post by jocke69 »

Har försökt få loss pinnbultarna till värmekamrarna, yttre släppte bra men dom inre går av, måste borra, hur har ni löst det? skall man spraya i lite smörja och hoppas det kryper ner eller ? vilken borr diameter är lämpligf så man inte skadar gängorna?
Ivar82
Posts: 135
Joined: Thu Jun 18, 2015 9:56 pm
Location: Linköping

Re: avgaspinnbultar

Post by Ivar82 »

Sitter motorn i bilen eller har du den i motorstativ? När skruven väl gått av kommer det knappast krypa in någon smörja, stålet rostar och aluminium ärgar så det nyper fast. Stålet härdas av värmecyklerna och blir sprött, sen går det av.

Jag skulle satsa på ett verktyg som detta, det är kritiskt att borra rakt. I min motor har de borrat på frihand, med katastrofalt resultat.

Länk: https://www.stomskiracing.com/products/ ... repair-kit

Image
jocke69
Posts: 274
Joined: Tue Sep 15, 2009 10:20 pm
Location: göteborg

Re: avgaspinnbultar

Post by jocke69 »

ser ju kanonbra ut, känns lite dyrt för 5 bultar bara, är det någon som har som kan tänka sig att hyra ut?
jocke69
Posts: 274
Joined: Tue Sep 15, 2009 10:20 pm
Location: göteborg

Re: avgaspinnbultar

Post by jocke69 »

får hyra av en känd kille i Borås :-)
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Re: avgaspinnbultar

Post by Porsche911 »

Jag hjälpte en kompis med sina pinnbultar och då var allt isärplockat.

Vi svetsade på muttrar ovan på pinnbulten som vi sedan kunde med hjälp av spärrskaft få loss. Bultarna sitter hårt vill jag lova.
Vi lyckades få loss samtliga förutom en som Peter i Färentuna fick loss, även han med svetsen.
Niklas Granath

Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
jocke69
Posts: 274
Joined: Tue Sep 15, 2009 10:20 pm
Location: göteborg

Re: avgaspinnbultar

Post by jocke69 »

Jag har lånat ovanstående borrjigg, skall bli kul att testa och Ägaren säger att den funkar perfekt; jag har 5 st av dom inre avgasbultarna som går av även med svets och mutter :-)
Post Reply