Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by 9111974_Stockholm »

Hej!

Mitt motorbygge är i slutfasen och jag står och väljer mellan typ S-kammar och en uppsättning som är strået vassare. Har förgasarkonverterat med Weber 40 från CIS. Motorn är en 2.7a och har satt in högkompkolvar. Är det någon som har erfarenhet av att få igenom en förgasarmotor med aggressiv spec på besiktningen? Tänker då framför allt på CO-gränsen på 3.5%. Hur enkelt, och i vilken utsträckning, kan man justera Webrar för att hamna under gränsen? Vet ej vad motorn ligger på idag, men gissar att den oavsett kam kommer ligga över.

Tar dessutom gärna emot tips på veteranbilsvänliga besiktningsställen.

Tack på förhand!

Calle
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by Thord »

Jag har -74 och gränsen på co är 4.5%.

Mvh
Thord
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by 9111974_Stockholm »

Förlåt, 4,5% är det så klart. Problemet kvarstår dock tyvärr eftersom det finns risk för att jag ligger över även 4,5.
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by Jakesta »

Kan inte svara på just 911 men andra webermotorer med runt 300 graders kammar har aldrig varit några problem, speciellt inte med relativt små 40 förgasare.
911 SC 3.0 -81
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by 9111974_Stockholm »

Tack för det Jakesta! Skönt att höra. Det är någonstans där mina kammar kommer ligga och dessutom med oversizade ventiler. Men bra att det verkar hålla!
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by Poppe »

Jag har aldrig haft några problem med bilprovningen med min 911trots att den är lite piggare än original och den är utrustad med förgasare mm.

Varken problem med CO eller annat, se till att ha ordning på allt så är de snälla och hjälpsamma.

Det kan bli problem med kolväte (HC) med vassa kammar men det mäts inte på veteranbilar.
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by 9111974_Stockholm »

Toppen, tack!
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Re: Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by Bernard »

Ingen lek med min 2.5ST MFI racemotor. Det krävdes 3 ombesiktningar, specialverktyg till pumpen och kunskap som bara en handfull klarar av här i landet. Skruva och räkna varv fram och så småningom tillbaka.
Med tanke på att antalet mil på landsväg antagligen aldrig överstiger 40mil på två år så känns det lite onödigt, eller?
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by 9111974_Stockholm »

Kul att få din input Bernard. Har faktiskt undrat lite över hur du klarade din motor. Kämpigt låter det som och då har du ändå MFI, även om din är mer trimmad än min (tror jag). Vem fick du hjälp av för att till slut komma under gränsvärdet?

Tack på förhand!
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by Poppe »

9111974_Stockholm wrote:Kul att få din input Bernard. Har faktiskt undrat lite över hur du klarade din motor. Kämpigt låter det som och då har du ändå MFI, även om din är mer trimmad än min (tror jag). Vem fick du hjälp av för att till slut komma under gränsvärdet?

Tack på förhand!
En förgasarmotor är busenkel att justera ned så man klarar CO, du kopplar in en bredbandslambda och justerar mixskruvarna så CO hamnar under 4,5. En gång hade CO hoppat upp på 5,0 på bilprovningen fast jag hade justerat innan (olika mätare?) och besiktningsmannen sade att som tur är går det att justera i datorn och min bil gick igenom utan anmärkning :wink:

Det är väldigt viktigt att tändningen är optimerad, man börjar alltid en förgasarinställning med att kontrollera att tändningen är rätt.. Här finns en hel del att hämta vad det gäller motorfunktion :wink:

Det här är en bra bredbandslambda (har två själv), du kan stoppa in sonden i avgasrör och sätta två små tvingar så den inte ramlar ut när du mäter och justerar.
http://www.mrtuning.se/p/universal/mata ... ljare.html

Att justera en förgasarmotor så den går bra över hela registret är dock allt annat än enkelt, det kräver mycket erfarenhet. Att ge sig på och justera en motor utan att ta hjälp av en bredbandslambda är inget jag rekommenderar, det kan ge motorskador..
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Re: Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by Rickard M »

Mina motorer har gått bäst lite fett, 0,8-0,9 lambda. Gamla raggartricket att få ner Co är väl K-sprit. Eller några liter E85 nu för tiden..
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by Poppe »

Rickard M wrote:Mina motorer har gått bäst lite fett, 0,8-0,9 lambda. Gamla raggartricket att få ner Co är väl K-sprit. Eller några liter E85 nu för tiden..
Helt rätt Rickard, skulle man inte få ner CO går det utmärkt att blanda i ~30% E85 (K-sprit och T-röd fungerar med) fast jag tycker att det är en nödlösning som man inte ska göra konsekvent varje gång man besiktigar.

Bra att blanda i 0,2% tvåtaktsolja på motorer med mekanisk insprutning (MFI och CIS) både med E85 i tanken och utan.

Vilket lambdavärde man ska ha skiljer från motor till motor, AFR på 12,2 är optimalt vid höglast (sugmotor/bensin) men vad man ska ha på låglast måste man se från motor till motor och bestyckning. För fet blandning på låglast är inte roligt då det sotar och luktar. Det är inte lätt att få en förgasare att gå optimalt över hela registret, svårare på trimmad motor med höga varv.

Bifogar en tabell för Lambda vs AFR.
Attachments
Lambda-AF.jpg
Lambda-AF.jpg (27.93 KiB) Viewed 7906 times
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by MattiasB »

Hur är det med alkylatbensin, typ Aspen?
Jag har "fuskat" en gång med min Opel -99 (som sedan visade sig ha en trasig avgasventil) då HC-värdet var för högt.
Kommer CO-värdet att minska också då bensinen brinner mycket renare eller är detta endast bränsleförhållandet jämte tillgänglig luftmängd?

Har en rätt så trimmad 3,2 i min ena bil som är svår att få igenom besiktningen just pga CO-halten
-72 ex racer
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Racemotor och CO-nivå i besiktningen

Post by Poppe »

MattiasB wrote:Hur är det med alkylatbensin, typ Aspen?
Jag har "fuskat" en gång med min Opel -99 (som sedan visade sig ha en trasig avgasventil) då HC-värdet var för högt.
Kommer CO-värdet att minska också då bensinen brinner mycket renare eller är detta endast bränsleförhållandet jämte tillgänglig luftmängd?

Har en rätt så trimmad 3,2 i min ena bil som är svår att få igenom besiktningen just pga CO-halten
HC är oförbrända kolväten och där hjälper Aspen/alkylatbensin.

Jag är skeptisk till att CO sjunker med Aspen dock.

E85 fungerar väldigt bra för att sänka CO, ta inte mer än 30% bara, det kan räcka med 15% med beroende hur illa det är.

Bra tändning är viktigt.. :wink:
Post Reply