Tändspole

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Tändspole

Post by 9111974_Stockholm »

Jag behöver en ny tändspole och tänkte köra något lite vassare än standard svart Bosch som jag har idag. Har förstått att MSD och Pertronix är bra, men har också förstått att det nödvändigtvis inte funkar med ett original tändsystem. MSD verkar inte funka med brytarspetsar eller med kopparkablar, men Pertronix var det ngn som sa ska vara ok. Någon som vet?

Tack!

Calle
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Tändspole

Post by Poppe »

Det bästa är att bygga om till brytarlöst så kan du köra med vilken tändspole du vill :wink:

MSD och koppartändkablar fungerar utmärkt.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tändspole

Post by Johannes »

Koppar kablar brukar slå det mesta så länge man inte har modern elektronik i omgivningen...
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: Tändspole

Post by 9111974_Stockholm »

Kör stålomspunna Beru-kablar. Funkar verkligen de även om man byter ut CD-boxen till en MSD, vilket jag är sugen på att göra, och kör en MSD-spole på det? Verkar vara en bra upgrade. Fick svar från Steve Weiner på Rennsport Systems, som för övrigt är väldigt behjälplig, att det systemet är så kraftigt att det skapar för mycket störningar. Kör i och för sig förgasare och noll elektronik i bilen och MSD-boxen kanske inte påverkas av RFI?
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: Tändspole

Post by 9111974_Stockholm »

Beställde nu MSD 6AL tändbox och Blaster high vibration tändspole från H2M Racing i Östersund. Kan rekommenderas. Bra att ha att göra med!

Kör lite modernare kablar för säkerhets skull. ;) Magnecor Electrosports 70 SS som verkar bra.
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: Tändspole

Post by 9111974_Stockholm »

Förresten Poppe, om man ska konvertera till brytarlöst, vad rekommenderar du då? Pertronix har ju en magnetlösning. För man behöver väl inte byta hela fördelaren till en 1978->?

Tack!

Den frågvise
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Tändspole

Post by Poppe »

9111974_Stockholm wrote:Kör stålomspunna Beru-kablar. Funkar verkligen de även om man byter ut CD-boxen till en MSD, vilket jag är sugen på att göra, och kör en MSD-spole på det? Verkar vara en bra upgrade. Fick svar från Steve Weiner på Rennsport Systems, som för övrigt är väldigt behjälplig, att det systemet är så kraftigt att det skapar för mycket störningar. Kör i och för sig förgasare och noll elektronik i bilen och MSD-boxen kanske inte påverkas av RFI?
MSD tillverkar även kopparkablar som de kör sina boxar med och det fungerar bra.

På nyare bilar med insprutning kan det bli störningar. Även radio störs.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Tändspole

Post by Poppe »

9111974_Stockholm wrote:Förresten Poppe, om man ska konvertera till brytarlöst, vad rekommenderar du då? Pertronix har ju en magnetlösning. För man behöver väl inte byta hela fördelaren till en 1978->?

Tack!

Den frågvise
Vilken Boschfördelare har du? Man måste veta Bosch-nummer för att kunna beställa rätt modell.

Jag har monterat Pertronix Ignitor på flera motorer och det har fungerat bra.

Hortlund säljer.
http://hortlund.se/ignitor/

Bra priser på MSD, har även Ignitor.
http://www.forspeed.se/tandsystem/

MSD Blaster 2 high vibration-spolen är bra men rätt ful tycker jag. Det går att fixa, se det andra inlägget jag gjort :wink:
Last edited by Poppe on Sat Feb 25, 2017 11:46 pm, edited 1 time in total.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Tändspole

Post by Poppe »

9111974_Stockholm wrote:Beställde nu MSD 6AL tändbox och Blaster high vibration tändspole från H2M Racing i Östersund. Kan rekommenderas. Bra att ha att göra med!

Kör lite modernare kablar för säkerhets skull. ;) Magnecor Electrosports 70 SS som verkar bra.
Magnecor gör fina tändkablar..

Jag har själv dubbla MSD boxar och dubbla Blaster 2 high vibration-spolar på min motor :wink:

Blasterspolarna är väldigt bra men rätt fula, du kan lätt plocka av dekalen och maskera plasten på spolen och lacka med mattsvart färg. Bra färg http://www.laitis.se/farg-mattsvart-pp.html

Sedan kan du köpa dekaler till spole och spolhållare här http://www.skaraborgsflyg.com/dekal/dekal.html

Du kan öka gnistgapet till max 1,6 med den boxen och spole, jag kör med 1,2 mm.

Ett tips är att titta över fördelarens funktion när du ändå håller på :wink:
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: Tändspole

Post by 9111974_Stockholm »

Tack för alla svar Poppe! Jag får kolla fördelaren när bilen är tillbaka och byta till Ignitior nästa vinter. Håller med om att blastern inte är någon skönhet. Bra tips att lacka om. Gällande dekaler kan jag även tipsa om car-bone.pl. Stort utbud och väldigt bra kvalitet.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Tändspole

Post by peterc »

9111974_Stockholm wrote:Tack för alla svar Poppe! Jag får kolla fördelaren när bilen är tillbaka och byta till Ignitior nästa vinter. Håller med om att blastern inte är någon skönhet. Bra tips att lacka om. Gällande dekaler kan jag även tipsa om car-bone.pl. Stort utbud och väldigt bra kvalitet.
Skaraborgsflyg är bättre!
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Post Reply