Lös packbox/lager?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Lös packbox/lager?

Post by bsimonson »

Har haft ett tilltagande oljeläckage från vevaxeln bak på motorn. När jag igår hade tagit loss remskivan kunde jag konstatera att den metalring (vet inte exakt vilken komponent det är) som sitter runt vevaxeln mellan blockhalvorna satt lite löst. Den går att rotera ett par millimeter samt skjuta framåt och bakåt ett par millimeter :shock:

Antar att detta endast går att lösa genom att plocka isär motorn men skulle gärna få förklarat vad det är som kan ha hänt och om det finns risk att blocket har tagit skada etc.

/björn
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Lös packbox/lager?

Post by MagnusW »

Det sitter ett speiellt lager där. En "hylsa" (number 8 nose bearing) som är ett ramlager, axeln som går igenom lagret tätas med en vanlig packbox, det går att byta som vanligt. "Hylsan" tätas mot vevhushalvorna med en o-ring. Denna går inte att byta utan att dela motorn. Men om du söker på Pelican om oljeläcka i detta lager så tror jag du hittar lite tips, har läst om någon hylsa man kan limma fast med epoxy (JB-weld).
Tillägg: Lagret sitter fast med en styrpinne i en vevhushalvan så den ska inte kunna röra på sig, inte speciellt mycket i alla fall.

Image
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Lös packbox/lager?

Post by peterc »

" Hylsan" kanske är en Easy Sleeve som finns i SKFs sortiment. Det är en jättetunn hylsa med en liten fläns på som ger backboxen en helt cylindrisk yta att löpa på. Problemet kan vara att backboxen slitit ett spår i axeln på någon hundradel som försämrar tätningsfunktionen. Jag använde det på min motor och det blev bättre men ej helt bra.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lös packbox/lager?

Post by bsimonson »

Jag har den hylsan som nämns, den säljs av Tom Amon. Har haft den i några år och det har fungerat bra fram till i höstas då det börjat läcka mer igen. Det som oroar mig med detta är att lagret rör sig och att motorn på sikt tar skada.

Pratade med PC idag och de hade aldrig hört talas om något liknande. På frågan om vad de tar för en renovering sa de 150-200k (!)

Har iaf bestämt mig för att prova att installera hylsan igen men denna gång med epoxy istället för den packning-på-tub jag använt innan. Om man limmar borde ju det hjälpa till att fixera lagret tänker jag.
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Lös packbox/lager?

Post by MagnusW »

bsimonson wrote: På frågan om vad de tar för en renovering sa de 150-200k (!)
Delarna är dyra och timmarna är många, jag tippar det är ca 40 timmar att bara mekaniskt plocka isär och plocka ihop motorn... Det blir sjukt mycket delar av en 911a motor när man plockat isär den. Det går också många timmar på att bara rengöra delarna, ska man också göra grejerna fina så bygger det på.

Men man kan göra mycket själv om man är lite händig och noggrann. Tror du kan klara dig under 50 om du inte behöver nya cyllindrar och kolvar. Gör man det själv kan man ju "chansa" lite mer på tex cylindrarna är tillräckligt bra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lös packbox/lager?

Post by bsimonson »

Javisst ska man inte underskatta hur mycket jobb det är, men andra ställen ligger ju iaf på halva det PC sa.

Göra själv är ju också ett alternativ om man har tid och plats.
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
Post Reply