Fladdrande varvräknare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Fladdrande varvräknare

Post by nine12 »

Hej!
Har installerat ett Pertronix 1844 kit i min Bosch -022 fördelare (912:a)
Den startar mycket bättre och går jämt och fint att köra!
Det är bara det att varvräknarnålen fladdrar efter bytet från brytare till brytarlöst.
Finns det något att göra åt detta ?
Hoppas att någon har tips på en bra lösning :)
Last edited by nine12 on Sun May 28, 2017 9:42 pm, edited 1 time in total.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Fladdrande varvräknare

Post by Poppe »

Det finns två vägar att gå.

1. MSD har en adapter som ger en bättre signal https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/ OBS! Inte säkert att fungerar.

2. Skicka varvräknaren för ombyggnad till http://www.instrumentjige.se/ De bygger om till modern elektronik och problemet är löst, varvräknaren blir mer exakt.

Jag valde alternativ 2 som är det bästa alternativet enligt min erfarenhet.

:wink:
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Re: Fladdrande varvräknare

Post by nine12 »

Tack för snabbt svar! :)
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fladdrande varvräknare

Post by Johannes »

Det kan vara så att ditt nya system skickar ut en spänning som är högre än den du hade tidigare.


Vill minnas att man även hade en diod för att dämpa nålen på 70 talet när man köpte lösa varvräknare och satte på instrumentbrädan.

Nån kunnig som kan bekräfta om jagvär ute och cyklar?
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Re: Fladdrande varvräknare

Post by nine12 »

Hej Johannes!
Ja, jag fick ett tips att använda ett motstånd på 1kohm.
Ska kolla upp detta =)
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Re: Fladdrande varvräknare

Post by nine12 »

Jag har även fått ett förslag på att montera en MSD 5520 tändbox med en tach-adapter 8920, för att förbättra allt och dessutom få bort varvräknarproblemet.
Har kollat upp priser och de tillsammans ligger på ca:3500kr (här i Sverige), på Ebay med tull o frakt ca:2500kr
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Fladdrande varvräknare

Post by Poppe »

nine12 wrote:Jag har även fått ett förslag på att montera en MSD 5520 tändbox med en tach-adapter 8920, för att förbättra allt och dessutom få bort varvräknarproblemet.
Har kollat upp priser och de tillsammans ligger på ca:3500kr (här i Sverige), på Ebay med tull o frakt ca:2500kr
Var försiktig med att handla tändboxar på ebay, det finns mycket kinakopior, handla från säker leverantör i så fall :wink:

En kina-kopia behöver inte vara dålig men det kan vara rent lurendrejeri så det är lite lotteri. Jag har sett både och.

MSD 5520 i Sverige (1995:-)
http://www.forspeed.se/tandsystem/msd-t ... -tand-box/

MSD 5520 är en lågprisbox med 95 millijoule (räcker på originalbil), en MSD 6AL ger 135-145 millijoule.
http://www.forspeed.se/tandsystem/msd-t ... gital-box/

Min erfarenhet av MSD Tach Adapter är att den fungerar sådär och ibland inte alls, det enskilt bästa är att bygga om varvräknarens elektronik, det är inte dyrt hos Instrument Jige och blir väldigt bra. Det är klart bättre att lägga pengar på att bygga om varvräknare än att köpa en tach-adapter med osäker funktion.
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Re: Fladdrande varvräknare

Post by nine12 »

Poppe wrote:
nine12 wrote:Jag har även fått ett förslag på att montera en MSD 5520 tändbox med en tach-adapter 8920, för att förbättra allt och dessutom få bort varvräknarproblemet.
Har kollat upp priser och de tillsammans ligger på ca:3500kr (här i Sverige), på Ebay med tull o frakt ca:2500kr
Var försiktig med att handla tändboxar på ebay, det finns mycket kinakopior, handla från säker leverantör i så fall :wink:

En kina-kopia behöver inte vara dålig men det kan vara rent lurendrejeri så det är lite lotteri. Jag har sett både och.

MSD 5520 i Sverige (1995:-)
http://www.forspeed.se/tandsystem/msd-t ... -tand-box/

MSD 5520 är en lågprisbox med 95 millijoule (räcker på originalbil), en MSD 6AL ger 135-145 millijoule.
http://www.forspeed.se/tandsystem/msd-t ... gital-box/

Min erfarenhet av MSD Tach Adapter är att den fungerar sådär och ibland inte alls, det enskilt bästa är att bygga om varvräknarens elektronik, det är inte dyrt hos Instrument Jige och blir väldigt bra. Det är klart bättre att lägga pengar på att bygga om varvräknare än att köpa en tach-adapter med osäker funktion.
Ok! Tusen tack för info / Tommy
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Fladdrande varvräknare

Post by Jesse »

Jag skulle låta varvräknaren vara och gå tillbaka till brytare =)
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Fladdrande varvräknare

Post by MagnusW »

Jag har använt denna på min 69a när jag bytte motor.
http://ashlocktech.com/TACH-ADAPT.html
Funkar bra (än så länge), men mätaren blir ju inte exaktare än var den var från början.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Re: Fladdrande varvräknare

Post by nine12 »

Jesse wrote:Jag skulle låta varvräknaren vara och gå tillbaka till brytare =)
Hej Jesse!
Det skulle jag helst göra!
Men bilen var svårstartad och med Pertronix så blev det avhjälpt!
Vad ska jag kunna göra annars?
Mvh / Tommy
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Re: Fladdrande varvräknare

Post by nine12 »

MagnusW wrote:Jag har använt denna på min 69a när jag bytte motor.
http://ashlocktech.com/TACH-ADAPT.html
Funkar bra (än så länge), men mätaren blir ju inte exaktare än var den var från början.

Tack! / Tommy
Post Reply