Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
seb
Posts: 25
Joined: Fri Feb 15, 2008 9:03 pm
Location: Munkedal

Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by seb »

Hej alla kunniga och erfarna fläktentusiaster:

Bilen är 1972. Bärarmarna är alu, ej från Turbo. De "nya" oken som skall på är från 3,3 Turbo, och modifierade för att passa armarnas infästningsponkter. Funkar. MEN med de nya (28x309) skivorna (3,3 Turbo) på plats uppstår följande: Skivan hamnar inte i mitten av oket, utan för långt in, så den ligger an mot okets inre sida.
Kan jag montera en spacer invändigt i skivans handbromstrumma för att få skivan centrerad i oket? Det rör sig kanske om runt 8mm.

Skall även byta till längre hjulskruvar. Hur går man tillväga där?

Med Plåtrena Hälsningar,
Seb -pcs 1140.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by Poppe »

seb wrote:Hej alla kunniga och erfarna fläktentusiaster:

Bilen är 1972. Bärarmarna är alu, ej från Turbo. De "nya" oken som skall på är från 3,3 Turbo, och modifierade för att passa armarnas infästningsponkter. Funkar. MEN med de nya (28x309) skivorna (3,3 Turbo) på plats uppstår följande: Skivan hamnar inte i mitten av oket, utan för långt in, så den ligger an mot okets inre sida.
Kan jag montera en spacer invändigt i skivans handbromstrumma för att få skivan centrerad i oket? Det rör sig kanske om runt 8mm.

Skall även byta till längre hjulskruvar. Hur går man tillväga där?

Med Plåtrena Hälsningar,
Seb -pcs 1140.
Man får ha spacer på oket http://www.vehiclecraft.com/Brakes/930T_mod.htm

Hjulskruvarna knackar du ut (gärna med kopparslägga), skruva på en mutter (som du inte är rädd om) så räddar du gängorna.

Du kan även pressa ut dem med en tving och hylsa (se bild) :wink:
Attachments
IMG_0470.jpg
IMG_0470.jpg (252.33 KiB) Viewed 9485 times
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by peterc »

Verkar enklare att skimsa ut skivan. Vad kan det ha för nackdelar?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by Poppe »

peterc wrote:Verkar enklare att skimsa ut skivan. Vad kan det ha för nackdelar?
Det är bättre att sätta spacer på det som sitter still (oket) än att shimsa en roterande skiva, får man minsta differens kommer det att resultera i pulserande bromspedal och vibrationer vid inbromsning.

I länken ovan som jag bifogade kan man se ganska utförligt hur man ska göra när man monterar 3,3 930-ok på 911. :wink:
Attachments
930mod_2_SM.jpg
930mod_2_SM.jpg (36.5 KiB) Viewed 9450 times
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by peterc »

Poppe wrote:
peterc wrote:Verkar enklare att skimsa ut skivan. Vad kan det ha för nackdelar?
Det är bättre att sätta spacer på det som sitter still (oket) än att shimsa en roterande skiva, får man minsta differens kommer det att resultera i pulserande bromspedal och vibrationer vid inbromsning.

I länken ovan som jag bifogade kan man se ganska utförligt hur man ska göra när man monterar 3,3 930-ok på 911. :wink:
Det här verkar vara ett helt riktigt resonemang. Frågan är bara om det inte trots allt funkar med shims på medbringaren? Har för mig att vi hade det på min 914/6 GT med ventilerade 911 skivor bak. Det är ju så enkelt att man rent av skulle kunna prova det först. Planslipade och svarvade ska de vara och så ska man såklart skruva fast skivorna ordentligt med de två små försänkta skruvarna.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by MagnusW »

Shimsa oket.
Shimsar man skivan så hamnar handbroms backarna snett och hela hjulet hamnar längre ut, du behöver antagligen spacer på några mm för att få luft mellan ok och fälg.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by peterc »

MagnusW wrote:Shimsa oket.
Shimsar man skivan så hamnar handbroms backarna snett och hela hjulet hamnar längre ut, du behöver antagligen spacer på några mm för att få luft mellan ok och fälg.
Det är rätt! :idea: 914 har en idiotisk handbromskonstruktion som funkar på oket. Man använder inte trumman för parkeringsbroms. Min bil var endast racebil så vi brydde oss inte mycket om handbroms.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
seb
Posts: 25
Joined: Fri Feb 15, 2008 9:03 pm
Location: Munkedal

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by seb »

Det var snabba och initierade synpunkter! Många tack!
Är följande ett problem, tro: Mina ok är inte förberedda för spacer på det sätt som Poppes bilder visar, dvs urfrästa cirkulärt för rund spacer som fälls ner i urfräsningen, utan dom är frästa till en helt plan yta, så spacern får inget "tag" i oket. Det känns som en nackdel, men är kanske försummbart. Vad säger panelen?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by MagnusW »

seb wrote:Det var snabba och initierade synpunkter! Många tack!
Är följande ett problem, tro: Mina ok är inte förberedda för spacer på det sätt som Poppes bilder visar, dvs urfrästa cirkulärt för rund spacer som fälls ner i urfräsningen, utan dom är frästa till en helt plan yta, så spacern får inget "tag" i oket. Det känns som en nackdel, men är kanske försummbart. Vad säger panelen?
Tror inte det spelar någon roll, tror inte mina har någon urfräsning heller.
Jag har också bara några brickor som spacers.

Har för mig att jag borrade ett hål i bärarmen för att komma åt den nedre skruven lite enklare med en insex nyckel/hylsa.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by Poppe »

Bara ytan som spacern anligger mot är plan har det ingen större betydelse. :wink:
seb
Posts: 25
Joined: Fri Feb 15, 2008 9:03 pm
Location: Munkedal

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by seb »

Alla tiders pojkar! Många tack för er värdefulla input, & keep braking....
Mph/seb
seb
Posts: 25
Joined: Fri Feb 15, 2008 9:03 pm
Location: Munkedal

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by seb »

Hej igen.

Jag har nu tillverkat 8mm spacers, mellan ok och fäste på bärarmen. Det är rätt tjocklek för att få skivan i centrum av oket. MEN oket får nu inte plats, utan tar i bärarmen.

Jag undrar: är den beskrivna metoden tillämplig endast på plåt-
armar, som kanske har tunnare gods och mer plats, och inte på alu (mina är märkta 76)?

Oken var, när jag köpte dom, något bearbetade, bl.a. på stället som kolliderar med bärarmen.
Hur mycket vågar man ta bort där?

Taxam för fakta,
Mph/Seb
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by MagnusW »

Man får slipa lite på bärarmarna så passar de. På min så tog den undre banjon eller den delen av oket i förstärkningen i bärarmen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
seb
Posts: 25
Joined: Fri Feb 15, 2008 9:03 pm
Location: Munkedal

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by seb »

Tack, jag provar o återkommer/seb
seb
Posts: 25
Joined: Fri Feb 15, 2008 9:03 pm
Location: Munkedal

Re: Byte till 3,3 bakok. Hur gör man?

Post by seb »

Nu är 3,3oken med nya skivor på plats. Ser fint ut, godkänt av bes. och funkar som det ska. Tack Poppe, Magnus och andra kunniga!/mph seb.
Post Reply