Vipparmar 356/912

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Matte8005
Posts: 15
Joined: Wed Jul 29, 2015 9:44 am

Vipparmar 356/912

Post by Matte8005 »

Har läst någon stans att vipparmarna på en industrimotor är klenare och att dom rekommenderar att byta dem vid konvertering till bilmotor? Kan någon bekräfta det?
I såfall vad ska jag leta för vipparmar, går det att se skillnad på dem?

Med vänlig hälsning, Mathias
Swede356
Posts: 51
Joined: Tue May 31, 2011 10:45 pm
Location: Bromma

Re: Vipparmar 356/912

Post by Swede356 »

Det är inte Vipparmarna utan Ventillyftarna som bör bytas.
Det sitter gjutna lyftare i industrimotorerna, likadana som satt i Porsche 356 60hk motorn, funkar om man inte tokvarvar men för säkerhets skull bör dom bytas till smidda i stål, du ser skillnad på att tallriken mot kamaxeln är mycket tunnare på stållyftare.
Hälsar,
Micke
Swede356
Posts: 51
Joined: Tue May 31, 2011 10:45 pm
Location: Bromma

Re: Vipparmar 356/912

Post by Swede356 »

Hej igen,
Även ventilfjädrarna är mjukare och stötstängerna spinkigare på en industrimotor och bör också bytas.
/M
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Vipparmar 356/912

Post by Jesse »

Värt att notera är att det finns flera olika typer av industrimotorer där 616/33-1-typen är att föredra om man är lat (som jag är) :D

Svänghjul etc. kan skilja sig beroende på applikationen industrimotorn är avsedd för.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Matte8005
Posts: 15
Joined: Wed Jul 29, 2015 9:44 am

Re: Vipparmar 356/912

Post by Matte8005 »

Tusen tack för svaren, det var precis detta jag var ute efter.
Är det möjligt att hitta begagnat eller nytt som gäller, om nu det finns?
Jasså finns det flera varianter, vad skiljer på dem?
Jag har nog den varianten du nämnde, svänghjul och generatortorn/burk har jag från en 912, och dubbelförgasare ska jag pröva att jaga rätt på.
//M
Post Reply