Oljebyte 911T-70

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Affe
Posts: 30
Joined: Wed Feb 11, 2009 6:20 pm

Oljebyte 911T-70

Post by Affe »

Hej
Jag har lite funderingar angående oljemängden i oljetanken och vevhuset.
Först tappade jag av oljetanken och däri var det bara 0,75 L olja! Resterande olja
fanns i motorns vevhus etc.. Innan jag tappade av oljan från tanken kollade jag stickan och den var torr.
Skulle det inte ha varit mer olja i tanken ?
När jag sedan fyllde på 8 L ny olja visar stickan på "Max". Efter 24 h är oljenivån fortfarande "Max"
Jag har inte kört igång motorn ännu.
Borde inte oljan rinna ner i vevhuset eftersom det var så lite olja i oljetanken innan jag bytte olja?
Motorn har inte varit igång sedan förra sommaren.
Vågar jag starta motorn ?
Hälsningar och en trevlig valborg.
Affe
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Oljebyte 911T-70

Post by henca »

Med reservation för att jag inte vet om en 911T-70 är annorlunda, men såhär funkar det på en 911 från 1977 med 2.7L-motor:

Med kall motor visar såväl oljenivåmätaren inne i kupen som oljestickan under min på olje-nivån. Mellan max och min på oljestickan är det ca 2.5L. Oljenivån skall mätas med varmkörd motor igång och bilen på plant underlag, temperaturökningen gör att oljevolymen växer med ett par liter.

Jag har aldrig bytt oljan själv i min 911, men om jag förstått saken rätt skall man naturligtvis även vid oljebyte mäta oljenivån vid varm motor och dessutom gäller det att motorn körs så varm att termostaten till kylslingan öppnas så att även kylslingan till framskärmen fylls med olja.

Om du bara tömt oljetanken på 0.75L olja och sedan fyllt på med 8L skulle jag tro att du nu har för mycket olja i din bil. Om du dessuttom tömde motorn på olja kanske du ligger på en mer rimlig nivå.

m v h Henrik
Affe
Posts: 30
Joined: Wed Feb 11, 2009 6:20 pm

Re: Oljebyte 911T-70

Post by Affe »

Hej Henrik
Tack för ditt svar. Jag tappade givetvis även av oljan i motorn.
Normalt finns det ingen olja på stickan när motorn står still. Som du skriver sker mätningen
först när motorn är igång och är varm.
Eftersom min oljesticka redan nu visar på "Max"efter 8 L blir jag lite fundersam. Vad jag är rädd för
är att oljepumpen inte får nog med olja när jag kör igång motorn. Skall inte oljan rinna ner i motorn
när den inte är igång ?
Vet någon hur mycket det är i oljetanken upp till "Max" ?
I värsta fall måste jag öppna pluggen på motorn och kolla hur mycket olja som rinner ut.

Mvh
Affe
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Re: Oljebyte 911T-70

Post by MartinG »

Hej
Det tar lång tid för oljan att rinna över från tanken till motor. På ett dygn ser man nog ingen skillnad.
Ryck tändkabeln från spolen och kör några varv på startmotorn så motorn suger i sig lite olja innan uppstart. Efter det bör nivån i tanken sjunka lite.

En T-70 tror jag inte har någon kylslinga.

Mvh
Martin
RS -73 Replica | PCS 2424b
Post Reply