Trasig kolvring?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Trasig kolvring?

Post by felix83 »

Jag märkte nu vid ett kraftigt gaspådrag att bilen blåryker som katten. När jag öppnar oljepåfyllningen så puffar det därur. Jag tycker det låter som en sabbad kolvring, men vad säger experterna? Tur i oturen är att detta hände en mil från Perry. Vågar jag köra dit?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Trasig kolvring?

Post by Sven »

Jag skulle våga om det inte sprutar olja någonstans.

Drabbades av ett mycket kraftig oljemoln på avdrag i backen ned från Ørje mot den svenska gränsen (E18). Det var ett så stort och plötsligt moln att bilen bakom väjde undan.
Efter en kortare analys (inget knackande eller läckande) så valde jag att fortsätta. Förutom något förhöjd bensinförbrukning, så gick det sex liter olja på de 45 milen till Stockholm. Rökutvecklingen var av det kraftigare slaget - på en bensinmack kom de utrusande och skrek "Du kan väl för h-vete inte köra in en brinnande bil på en mack!". Jag förklarade att den inte alls brann - den var bara lite törstig på olja...

Det som hade hänt var att en ventilstyrning (3:an avgas) hade lossnat och glidit ned mot ventilhatten och såg efter detta mer ut som en trattkantarell.
356A -59
Carrera -84
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Trasig kolvring?

Post by felix83 »

Jag ringde och pratade med Dick på Perrys motor nu på morgonen och fick det inte så lugnande svaret "Aj då. Det låter som en helrenovering."
Så imorgon hämtar de den på släp och drar den till Strömsholm för rivning och bedömning.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Trasig kolvring?

Post by Sven »

Då är din bil snart i goda händer.
Dick är bra.
356A -59
Carrera -84
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Re: Trasig kolvring?

Post by Älvis »

Hej.
Har du fått reda på orsak och lösning?
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Trasig kolvring?

Post by felix83 »

Älvis wrote:Hej.
Har du fått reda på orsak och lösning?
Orsaken till den myckna rökutvecklingen var att en flis hade gått ur ettans kolv, mellan spåren för kolvringarna. Ytterligare några kolvringar hade gått av på de andra kolvarna.
Lösningen blev således helrenovering inklusive sex nya kolvar. Sedan några veckor är den tillbaka och inkörningen avklarad, så nu går bilen bättre än någonson och vi äter betydligt mer blodpudding i familjen! :D

Det finns några bilden från renoveringen i min biltråd: viewtopic.php?f=4&t=3036
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Post Reply