Montering av gummihatt över dörrströmbrytare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
henca
Posts: 634
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Montering av gummihatt över dörrströmbrytare

Post by henca »

Har någon tips på hur man skall få gummihatten på plats över dörrströmbrytare?

Då min gamla var helt utsliten tog jag bort den, det var inte helt enkelt. Jag fick ta till lite våld med en tång för att dra och den typen av plast-kniv som man brukar peta bort balansvikter från hjul med för att peta utan att repa lacken.

Men om det var svårt att få bort den gamla så verkar det helt omöjligt att få dit den nya.

Nedanstående bild visar den gamla gummihatten till vänster och den nya till höger.
new_vs_old.jpg
new_vs_old.jpg (52.79 KiB) Viewed 4358 times
Det syns inte så tydligt i bilden, men den gamla verkar ha någon millimeter större diameter än den nya och det gör ju inte saken lättare...

På baksidan av gummihattarna är det som en fläns som skall vara bakom en bricka för att hålla gummihatten på plats:
backsides.jpg
backsides.jpg (55.65 KiB) Viewed 4358 times
Brickan sitter runt strömbrytaren på ett så pass kort avstånd från karossen att gummit från den gamla gummihatten klämdes mot karossen och gummit från den nya gummihatten är svårt att klämma in. Inte blir det lättare av att brickan kan rotera kring strömbrytaren:
switch.jpg
switch.jpg (127.77 KiB) Viewed 4358 times
Kanske borde brickans avstånd justeras med muttern runt strömbrytaren, men när (eller kanske snarare om) man väl får gummihatten på plats kommer man inte längre åt att skruva åt muttern igen. Med tanke på att brickan ser så pass osymmetrisk och "tillbonkad" ut har jag också funderat på om det kanske är tänkt att man först skall trä på gummihatten på en bricka som är långt från karossen och sedan med hammare eller liknande skall slå in ytterkanten av brickan mot karossen?

Finns det någon som har något tips på hur man skall göra?
wont_fit.jpg
wont_fit.jpg (52 KiB) Viewed 4358 times
m v h Henrik
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Montering av gummihatt över dörrströmbrytare

Post by mikael »

Aluminiumbrickan runt strömbrytaren är tilltryckt på din. Skruva av den och räta upp den eller stoppa dit en ny.

https://www.aasesales.com/products/h2h-b52-25i-104080
User avatar
henca
Posts: 634
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Montering av gummihatt över dörrströmbrytare

Post by henca »

Tack!

Nya brickor är beställda. Sen återstår det väl att fundera över hur man kommer åt baksidan av strömbrytaren för att hålla den på plats när man skruvar av och på muttern...

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 634
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Montering av gummihatt över dörrströmbrytare

Post by henca »

Det visade sig att "muttern" som höll fast aluminiumbrickan vid strömbrytaren var hela strömbrytaren:
loss.jpg
loss.jpg (65.04 KiB) Viewed 4278 times
För att sedan få loss aluminiumbrickan var jag tvungen att koppla loss sladden. Det var inte särskilt svårt, det var bara att böja upp plåtblecket som knep om koppartrådarna. Värre var att sedan få dit sladden på strömbrytaren igen, det jobbiga var att sladden var väldigt kort, den stack nog ut mindre än en centimeter genom hålet i karossen. Flera gånger var det nära att sladden försvann in i karossen och då hade det nog blivit väldigt jobbigt att hitta den igen. Sannolikt skulle man behöva rycka loss mattor från insidan av kupen för att sedan hitta något lämpligt hål i karossen.

Efter ganska många försök lyckades jag dock klämma till plåtblecket kring ledarna i sladden igen. Den plattång som jag först försökte med räckte inte riktigt till, men när jag klämde med en mer seriös polygrip gick det bättre.

Väl på plats ser den nya brickan mycket prydligare ut:
ny_bricka.jpg
ny_bricka.jpg (68.43 KiB) Viewed 4278 times
Fast när väl gummihatten är på plats syns ju inte brickan:
pa_plats.jpg
pa_plats.jpg (60.5 KiB) Viewed 4278 times
Det gick mycket lättare att få gummihatten på plats med en ny bricka. Även på passagerarsidan behövde jag byta gummihatt. Den brickan var också lite deformerad, men inte lika illa som på förarsidan. Det gick att få på gummihatten på den gamla aluminiumbrickan så där valde jag att behålla den trots att jag hade köpt en ny även till den sidan. På den sidan var det inte värt risken att förlora sladden in i karossen, med gummihatten på plats syns det inte att det är lite bucklor på brickan.

m v h Henrik
Post Reply