Page 1 of 1

Kylfläkt - motor.

Posted: Sun Oct 22, 2017 6:37 pm
by germanbug
Tanken är att konvertera om kylfläkten på min VW T-1 motor till Porsche-kylfläkt så småningom.
Och om man inte vill köpa en helt ny komplett fläktenhet, utan hellre försöka att hitta begagnade istället. Och då undrar man ju lite om vad som passar med vad. För fläkten finns ju i en massa olika utföranden, om man nu jämför art.numren mellan de olika.
Modellen av fläkten är med 11 blad, 240 mm i dia. Och då har jag ett art.nr. att gå på: 901.106.010.03.
Vad ska fläkthuset ha för art.nr om den ska passa denna fläkt? Och likaså generatorn? Finns ju en del att välja på om man säger så.

Tacksam för lite tips på vad man kan använda sig utav för delar. :)

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Mon Oct 23, 2017 2:24 pm
by MagnusW
Finns 240mm och 226mm fläktar, den sista är rätt ovanlig och användes bara under ett eller två år.
Av 240mm varianten finns det så 5 och 11 bladiga, den 11 bladiga är vanligare och bättre.

Sen finns det som du säger varianter av den 11 bladiga, det är dock bara storleken på remskivan som ändrar sig.
Själva fläkthuset ändrar sig också, det är egentligen bara beroende på vilken generator som används. Nyare och kraftigare generatorer är längre och sitter djupare. Skulle tro att man kan fräsa ur för att få dit en större generator.

Tänk på att dessa fläktar är rätt gamla nu och de är i magnesium, speciellt fläkthuset är ganska skört. Originalgrejer är dyrt, men det finns eftermarknads fläktar och hus i aluminium som antagligen är billigare, hållbarare (och splitter nya).

964/993 fläktarna är annorlunda och inte kompatibla men de äldre, men de är i aluminium och lite tystare tack vare svepta blad.

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Mon Oct 23, 2017 7:58 pm
by germanbug
Tack, det där var mycket bra information som du gav. Då vet jag lite mera om vad som gäller och vad som kan passa ihop.

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Mon Oct 23, 2017 8:04 pm
by gtBen
den här kan du säkert ha nytta av:
Image

Bengt

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Tue Oct 24, 2017 7:40 pm
by germanbug
Tack, där står ju i stort sett allt nästan! Perfekt! :)

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Wed Oct 25, 2017 9:13 am
by Ivar82
Räkna med 5 000-10 000kr för en begagnad komplett fläktenhet med generator!

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Wed Oct 25, 2017 9:33 am
by MagnusW
Under 1000€ för magnesium fläkt och fläkthus, nytt från Rosepassion (ingen generator eller yttre remskivehalva). Det var billigare än jag trodde!
Aluminiumkopia var över 1500€, dyrare än jag trodde...

Jag skulle köpt en ny magnesiumfläkt, man kanske kan hitta begagnad lite billigare men då finns det alltid tveksamheter om skicket, 30-50 år gamla delar i magnesiumgjutgods....
Finns inte många som kan/vill/vågar svetsa i magnesium, något för 5000kr kan vara pengar i sjön.

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Sun Oct 29, 2017 10:08 am
by Johannes
226 mm fläkten gick aldrig i serievagnar. Den är extremt ovanlig. Kallas ofta för lilla fläkten. Svindyr.

Den satt i R vagnar. (Men inte i R motorer om man skall vara petig, R motorn på Porsches internspråk är vässad till 150 hk...) även i 906 RSR ST. Finns även en kraftigare generator 900 watt till dem avsedd för rallybruk. Dessa motorer har de där gulaktiga gasbindeliknande armeringsarbeten av fläktkåpan. Även den väldigt dyr.

Finns nytillverkade i sandgjuten aluminium.

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Sun Oct 29, 2017 11:13 pm
by MagnusW
Johannes wrote:226 mm fläkten gick aldrig i serievagnar. Den är extremt ovanlig. Kallas ofta för lilla fläkten. Svindyr.
SC 78-79, se listan ovan.

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Mon Oct 30, 2017 12:43 am
by Johannes
Ja där ser man.

Då kanske den jag tänker på är 225 mm. Får mäta i förrådet nån dag när jag får tid över. Hur som helst är det gränsfall till att vara utanför ämnet.

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Mon Oct 30, 2017 9:09 am
by peterc
Hej
Jag tror det föreligger lite förvirring kring fläkt och fläktstativ. R-motorerna (jag har en gång varit lycklig ägare till en riktig sådan, saknar den mycket, mycket mer än bilen) har liten fläkt och dessutom litet fläktstativ. Därav den speciella fläktkåpan av glasfiberarmerad plast, nästan genomskinlig. 911 SC (vissa av dem tror jag) har liten fläkt men ett mycket "tjockare" fläktstativ. Sedan finns det en uppsjö på utväxlingar till fläkten som redan påtalats här.

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Mon Oct 30, 2017 10:13 am
by Johannes
En riktig R motor för kalenderbitare är 150 hk, enkeltändning och stor fläkt. Heter 2000R på Porsches internspråk.

R motor till vardagsspråk är dubbeltändningsvarianten.

901 106 103 00 R står det fläkthuset på de små som jag avsåg.

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Mon Oct 30, 2017 10:18 am
by peterc
Ja det finns ju många olika språk här i världen. Det porschespråk jag pratat sedan 1981 definierar en R-motor som en med R-kammar och runt 110 literhästar.

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Mon Oct 30, 2017 10:58 am
by Johannes
Visst är det så om man skall bli förstådd, men ibland är det intressant med exakta termer

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Mon Nov 06, 2017 1:20 pm
by Ivar82

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Mon Nov 06, 2017 1:44 pm
by MagnusW
5000, prisvärt!

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Mon Nov 06, 2017 2:09 pm
by Ivar82
Finns även denna hos samma säljare!

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =107989226

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Mon Nov 06, 2017 7:58 pm
by germanbug
Om länkarna nu funkade... :(

Re: Kylfläkt - motor.

Posted: Mon Nov 06, 2017 9:21 pm
by MagnusW
Det är något med forumet, högerklicka och välj "öppna i ny flik" eller liknande.