Kylfläkt - motor.

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
germanbug
Posts: 14
Joined: Tue Nov 26, 2013 7:56 pm
Location: Ludvika
Contact:

Kylfläkt - motor.

Postby germanbug » Sun Oct 22, 2017 5:37 pm

Tanken är att konvertera om kylfläkten på min VW T-1 motor till Porsche-kylfläkt så småningom.
Och om man inte vill köpa en helt ny komplett fläktenhet, utan hellre försöka att hitta begagnade istället. Och då undrar man ju lite om vad som passar med vad. För fläkten finns ju i en massa olika utföranden, om man nu jämför art.numren mellan de olika.
Modellen av fläkten är med 11 blad, 240 mm i dia. Och då har jag ett art.nr. att gå på: 901.106.010.03.
Vad ska fläkthuset ha för art.nr om den ska passa denna fläkt? Och likaså generatorn? Finns ju en del att välja på om man säger så.

Tacksam för lite tips på vad man kan använda sig utav för delar. :)

User avatar
MagnusW
Posts: 1696
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Kylfläkt - motor.

Postby MagnusW » Mon Oct 23, 2017 1:24 pm

Finns 240mm och 226mm fläktar, den sista är rätt ovanlig och användes bara under ett eller två år.
Av 240mm varianten finns det så 5 och 11 bladiga, den 11 bladiga är vanligare och bättre.

Sen finns det som du säger varianter av den 11 bladiga, det är dock bara storleken på remskivan som ändrar sig.
Själva fläkthuset ändrar sig också, det är egentligen bara beroende på vilken generator som används. Nyare och kraftigare generatorer är längre och sitter djupare. Skulle tro att man kan fräsa ur för att få dit en större generator.

Tänk på att dessa fläktar är rätt gamla nu och de är i magnesium, speciellt fläkthuset är ganska skört. Originalgrejer är dyrt, men det finns eftermarknads fläktar och hus i aluminium som antagligen är billigare, hållbarare (och splitter nya).

964/993 fläktarna är annorlunda och inte kompatibla men de äldre, men de är i aluminium och lite tystare tack vare svepta blad.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
germanbug
Posts: 14
Joined: Tue Nov 26, 2013 7:56 pm
Location: Ludvika
Contact:

Re: Kylfläkt - motor.

Postby germanbug » Mon Oct 23, 2017 6:58 pm

Tack, det där var mycket bra information som du gav. Då vet jag lite mera om vad som gäller och vad som kan passa ihop.

User avatar
gtBen
Posts: 472
Joined: Mon Sep 08, 2008 9:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Kylfläkt - motor.

Postby gtBen » Mon Oct 23, 2017 7:04 pm

den här kan du säkert ha nytta av:
Image

Bengt

User avatar
germanbug
Posts: 14
Joined: Tue Nov 26, 2013 7:56 pm
Location: Ludvika
Contact:

Re: Kylfläkt - motor.

Postby germanbug » Tue Oct 24, 2017 6:40 pm

Tack, där står ju i stort sett allt nästan! Perfekt! :)

Ivar82
Posts: 101
Joined: Thu Jun 18, 2015 8:56 pm
Location: Linköping

Re: Kylfläkt - motor.

Postby Ivar82 » Wed Oct 25, 2017 8:13 am

Räkna med 5 000-10 000kr för en begagnad komplett fläktenhet med generator!

User avatar
MagnusW
Posts: 1696
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Kylfläkt - motor.

Postby MagnusW » Wed Oct 25, 2017 8:33 am

Under 1000€ för magnesium fläkt och fläkthus, nytt från Rosepassion (ingen generator eller yttre remskivehalva). Det var billigare än jag trodde!
Aluminiumkopia var över 1500€, dyrare än jag trodde...

Jag skulle köpt en ny magnesiumfläkt, man kanske kan hitta begagnad lite billigare men då finns det alltid tveksamheter om skicket, 30-50 år gamla delar i magnesiumgjutgods....
Finns inte många som kan/vill/vågar svetsa i magnesium, något för 5000kr kan vara pengar i sjön.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Johannes
Posts: 1021
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Kylfläkt - motor.

Postby Johannes » Sun Oct 29, 2017 10:08 am

226 mm fläkten gick aldrig i serievagnar. Den är extremt ovanlig. Kallas ofta för lilla fläkten. Svindyr.

Den satt i R vagnar. (Men inte i R motorer om man skall vara petig, R motorn på Porsches internspråk är vässad till 150 hk...) även i 906 RSR ST. Finns även en kraftigare generator 900 watt till dem avsedd för rallybruk. Dessa motorer har de där gulaktiga gasbindeliknande armeringsarbeten av fläktkåpan. Även den väldigt dyr.

Finns nytillverkade i sandgjuten aluminium.

User avatar
MagnusW
Posts: 1696
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Kylfläkt - motor.

Postby MagnusW » Sun Oct 29, 2017 11:13 pm

226 mm fläkten gick aldrig i serievagnar. Den är extremt ovanlig. Kallas ofta för lilla fläkten. Svindyr.
SC 78-79, se listan ovan.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Johannes
Posts: 1021
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Kylfläkt - motor.

Postby Johannes » Mon Oct 30, 2017 12:43 am

Ja där ser man.

Då kanske den jag tänker på är 225 mm. Får mäta i förrådet nån dag när jag får tid över. Hur som helst är det gränsfall till att vara utanför ämnet.

User avatar
peterc
Posts: 494
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Kylfläkt - motor.

Postby peterc » Mon Oct 30, 2017 9:09 am

Hej
Jag tror det föreligger lite förvirring kring fläkt och fläktstativ. R-motorerna (jag har en gång varit lycklig ägare till en riktig sådan, saknar den mycket, mycket mer än bilen) har liten fläkt och dessutom litet fläktstativ. Därav den speciella fläktkåpan av glasfiberarmerad plast, nästan genomskinlig. 911 SC (vissa av dem tror jag) har liten fläkt men ett mycket "tjockare" fläktstativ. Sedan finns det en uppsjö på utväxlingar till fläkten som redan påtalats här.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

Johannes
Posts: 1021
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Kylfläkt - motor.

Postby Johannes » Mon Oct 30, 2017 10:13 am

En riktig R motor för kalenderbitare är 150 hk, enkeltändning och stor fläkt. Heter 2000R på Porsches internspråk.

R motor till vardagsspråk är dubbeltändningsvarianten.

901 106 103 00 R står det fläkthuset på de små som jag avsåg.

User avatar
peterc
Posts: 494
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Kylfläkt - motor.

Postby peterc » Mon Oct 30, 2017 10:18 am

Ja det finns ju många olika språk här i världen. Det porschespråk jag pratat sedan 1981 definierar en R-motor som en med R-kammar och runt 110 literhästar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

Johannes
Posts: 1021
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Kylfläkt - motor.

Postby Johannes » Mon Oct 30, 2017 10:58 am

Visst är det så om man skall bli förstådd, men ibland är det intressant med exakta termer

Ivar82
Posts: 101
Joined: Thu Jun 18, 2015 8:56 pm
Location: Linköping

Re: Kylfläkt - motor.

Postby Ivar82 » Mon Nov 06, 2017 1:20 pm


User avatar
MagnusW
Posts: 1696
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Kylfläkt - motor.

Postby MagnusW » Mon Nov 06, 2017 1:44 pm

5000, prisvärt!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Ivar82
Posts: 101
Joined: Thu Jun 18, 2015 8:56 pm
Location: Linköping

Re: Kylfläkt - motor.

Postby Ivar82 » Mon Nov 06, 2017 2:09 pm

Finns även denna hos samma säljare!

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =107989226

User avatar
germanbug
Posts: 14
Joined: Tue Nov 26, 2013 7:56 pm
Location: Ludvika
Contact:

Re: Kylfläkt - motor.

Postby germanbug » Mon Nov 06, 2017 7:58 pm

Om länkarna nu funkade... :(

User avatar
MagnusW
Posts: 1696
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Kylfläkt - motor.

Postby MagnusW » Mon Nov 06, 2017 9:21 pm

Det är något med forumet, högerklicka och välj "öppna i ny flik" eller liknande.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.


Return to “Early911.se - Tekniskt forum”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron