Alternativ på chassi till 912

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Gunnarsson.p
Posts: 18
Joined: Sun Oct 01, 2017 2:54 pm

Alternativ på chassi till 912

Post by Gunnarsson.p »

Hej,
Är nyfiken på höra vilka alternativ på chassi ni rekommenderar för att få en 912 (68:a) att gå bra både på bana och allmänna vägen? Bilen kommer ha en boxer 6:a och sc bromsar men måste verkligen få ordning på väghållningen.
Tacksam att höra era tankar
Peter
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Alternativ på chassi till 912

Post by Oskar.G »

Eftersom du ska köra 911 motor så skulle jag köra på exakt samma uppsättning som de som kör 911swb med värre chassi, det enda som skiljer 911 och 912 är motorn. Hur mycket komfort vill du offra för väghållning? det vanliga är väl att man stiger upp något steg i Torsinstav storlek fram och bak typ 20-21 fram och 24-25 bak, och även montera kräningshämmare bak, bilstein eller koni dämpare. Byta alla bussningar alternativt uppdatera till polyuretan, sänka chassit något och göra en hjulinställnig, samt nya däck med lite bredare sula och något med lite mer fäste.
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Gunnarsson.p
Posts: 18
Joined: Sun Oct 01, 2017 2:54 pm

Re: Alternativ på chassi till 912

Post by Gunnarsson.p »

Tack Oskar för råden!
Har kollat kiten på elephantracing som verkar överstämma med vad du föreslagit. Någon som köpt kit därifrån, prisvärt?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Alternativ på chassi till 912

Post by MagnusW »

Gammal tråd nu, men ändå.

Elephant Racing har bra grejer, de bästa på marknaden för gamla 911or. De är mycket bra att ha och göra med både innan och efter köp.
De är inte gratis prylar dock och det tillkommer moms och tull, de brukar kunna var shysta med att deklarera ett lägre värde, typ hälften, om man frågar.

Jag har deras PolyBronze bussningar på min Targa sedan 10år och till min 69a har jag köpt deras Spherical bussningar fram, men de är inte monterade än.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply