Renovering av motor 2,0T -68
Posted: Wed Dec 20, 2017 10:18 pm
Hej,
Har plockat ner min motor, 2,0T från -68, magnesiumblock.
Den läcker en del olja och går lite ojämnt i mellanregistret(kanske förgasarprobl) men går hyfsat på högre varv.
Har köpt motorn för ett par år sen och vet inget om dess historia men har nu kört den en säsong, knappt 100 mil.
Den har stått stilla 10-15 år innan jag köpte den.
Verkar vara std cylindrar/kolvar och kammar.
Cylindrarna har ganska djupa repor i längsled men kolvarna verkar hyfsade, har dock inte mätt upp någonting.
Funderar på nya cylindrar, högkompkolvar och vassare kammar, typ E eller liknande.
Kan man få i 2,2 cyl utan att bearbeta blocket?
Ser att AA-Performance har 82,5 mm cyl/kolvar som ska passa 2,0 utan bearbetning. Är det någon som vet om det verkar vettigt?
Har inte delat blocket ännu: Har hört att det kan vara spänningar i magnesiumblock så att man då måste arborra. Oljetrycket var bra så jag skulle helst vilja slippa dela. Dumt eller??
Läste att det ev går att byta vevstakslager utan att dela blocket, hur??
Cylinderbultarna ser ut att vara OK, ingen av eller släppt i gängorna.
Vet att det finns många kunniga här i forumet och jag skulle vara tacksam för lite råd.
Hälsn Hasse
Har plockat ner min motor, 2,0T från -68, magnesiumblock.
Den läcker en del olja och går lite ojämnt i mellanregistret(kanske förgasarprobl) men går hyfsat på högre varv.
Har köpt motorn för ett par år sen och vet inget om dess historia men har nu kört den en säsong, knappt 100 mil.
Den har stått stilla 10-15 år innan jag köpte den.
Verkar vara std cylindrar/kolvar och kammar.
Cylindrarna har ganska djupa repor i längsled men kolvarna verkar hyfsade, har dock inte mätt upp någonting.
Funderar på nya cylindrar, högkompkolvar och vassare kammar, typ E eller liknande.
Kan man få i 2,2 cyl utan att bearbeta blocket?
Ser att AA-Performance har 82,5 mm cyl/kolvar som ska passa 2,0 utan bearbetning. Är det någon som vet om det verkar vettigt?
Har inte delat blocket ännu: Har hört att det kan vara spänningar i magnesiumblock så att man då måste arborra. Oljetrycket var bra så jag skulle helst vilja slippa dela. Dumt eller??
Läste att det ev går att byta vevstakslager utan att dela blocket, hur??
Cylinderbultarna ser ut att vara OK, ingen av eller släppt i gängorna.
Vet att det finns många kunniga här i forumet och jag skulle vara tacksam för lite råd.
Hälsn Hasse