Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by bsimonson »

Hej,

Jag måste ta ner och dela min 3.0 SC motor eftersom bakre lagret (#8) rör sig en aning i förhållande till blocket och jag vågar inte köra vidare och riskera att skada motorn (mer). Har köpt Waynes bok och det känns ju helt genomförbart om man bara tar det lugnt och metodiskt. Har dock några frågor:

– Motorstativ och adapter. Funkar Biltema-stativ och passar adaptern till det i så fall? Var får man tag i en adapter i Sverige?
– De specialverktyg man behöver för t ex kamaxeln, är det Porsche man vänder sig till eller har andra leverantörer dom också?
– Var vänder man sig bäst för rengörning och uppmätning av block, axlar, cylindrar och toppar? Är det de vanliga verkstäderna eller lämnar de i sin tur bort det till någon mekanisk verkstad som man kan gå direkt till?
- Har en stor mängd plastlådor och plastpåsar för att hålla ordning på allt; alla andra allmänna tips att tänkta på innan man startar mottages tacksamt! :D

God Jul!

/b
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by HenrikL »

Jag köpte en "halvmåne" på eBay och den fungerar okej med ett universal motorstativ, men motorstativets fyra armar är ofta i vägen. Hade jag i dag börjat från noll hade jag nog hellre köpt något som denna:

https://www.ebay.com/itm/Porsche-356-91 ... jp&vxp=mtr
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by bsimonson »

Jag blir lite förvirrad, är det du länkade till inte en “halvmåne” eller finns det olika varianter? Det du länkade till var det jag tänkte mig och som Wayne rekommenderar.

Tack för svar!
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by MagnusW »

Du har den senare typen av kam bultar, då behöver du ett special verktyg. Är du lite händig och har en svets då kan du nog göra ett själv.
Med svets, vinkelslip och mapp-gas brännare (Jula) så kan man göra många olika special verktyg.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by HenrikL »

bsimonson wrote:Jag blir lite förvirrad, är det du länkade till inte en “halvmåne” eller finns det olika varianter? Det du länkade till var det jag tänkte mig och som Wayne rekommenderar.

Tack för svar!
Denna "halvmåne" var betydligt billigare när jag köpte för 8 år sedan:

Image

Funkar som sagt okej, men den andra typen är bättre.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by MagnusW »

HenrikL wrote:
bsimonson wrote:Jag blir lite förvirrad, är det du länkade till inte en “halvmåne” eller finns det olika varianter? Det du länkade till var det jag tänkte mig och som Wayne rekommenderar.

Tack för svar!
Denna "halvmåne" var betydligt billigare när jag köpte för 8 år sedan:

Image

Funkar som sagt okej, men den andra typen är bättre.
En sån har jag, funkar men man kan inte skruva koppling/svänghjul med den på motorn pga att motorn hamnar för nära. Värmekammare/grenrör kan också ta i själva stativet av samma anledning, vilket är det största problemet, svänghjul kan man skruva på "golvet".
Jag har dock gjort distanser av lite tjockare rör (och längre skruvar) mellan ringen och stativet, det funkar. Hade jag fått tummen ur så skulle jag lägga några svetsar också....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by bsimonson »

Ah, nu fattar jag skillnaden. Har inte sett någon sådan halvmåne till salu någonstans dock. Har letat vidare efter det bra fästet också men det verkar tyvärr bara gå att beställa från USA och ingen som vill sälja begagnade heller :o

Vad det gäller specialverktyg så är jag tyvärr inte tillräckligt flink för att göra mina egna så det blir till att köpa/låna när jag har fått ur motorn och kan se vilken typ av låsning jag har för kamaxlarna.
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by Sven »

Jag köpte mitt stativ av den här killen i England. Själva ställningen med hjul köpte jag på Biltema.
Jag tror att han gör dessa på beställning, köpte mitt 2014.

http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... hilit=Yoke

Hans mejl:
Beetlejac72 "at" aol.com
356A -59
Carrera -84
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by HenrikL »

Finns en säljare på Samba som också säljer liknande:

https://www.thesamba.com/vw/classifieds ... n%5B%5D=69
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by Johannes »

Verktyg finns hos de större handlarna. Om Porsche säljer vet jag inte. Förr i tiden släppte de ju inte ens reservdelsnummren. Tror inte att Stahlwille har specialverktyg längre. Vill ha det till att Hazet tog över, men det kanske bara är för vattenkylda.

Har varit med om kammar som verkligen suttit haft dragna så hemmagjorda verktyg funkar inte alltid. Smidda grejor är en fördel. Titta gärna in hos Stonski racing de har en del flashiga grejor.
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by bsimonson »

Det verkar ju vara precis vad jag behöver och till ett vettigt pris + att man slipper tull/moms :D

Har skickat ett mail, får se om han fortfarande tillverkar eller har något att skicka. Tack för tipset!
Sven wrote:Jag köpte mitt stativ av den här killen i England. Själva ställningen med hjul köpte jag på Biltema.
Jag tror att han gör dessa på beställning, köpte mitt 2014.

http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... hilit=Yoke

Hans mejl:
Beetlejac72 "at" aol.com
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by bsimonson »

Jag har kollat efter verktyg på utzon och design911 men hittar inget på deras hemsidor, man kanske måste ringa?

Hittade sirtools som har alla verktyg men har ännu inte hittat någon distributör för dom, jakten går vidare :lol:
Johannes wrote:Verktyg finns hos de större handlarna. Om Porsche säljer vet jag inte. Förr i tiden släppte de ju inte ens reservdelsnummren. Tror inte att Stahlwille har specialverktyg längre. Vill ha det till att Hazet tog över, men det kanske bara är för vattenkylda.

Har varit med om kammar som verkligen suttit haft dragna så hemmagjorda verktyg funkar inte alltid. Smidda grejor är en fördel. Titta gärna in hos Stonski racing de har en del flashiga grejor.
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by Porsche911 »

Såld
Last edited by Porsche911 on Sun Apr 22, 2018 7:37 pm, edited 2 times in total.
Niklas Granath

Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by MagnusW »

bsimonson wrote: Vad det gäller specialverktyg så är jag tyvärr inte tillräckligt flink för att göra mina egna så det blir till att köpa/låna när jag har fått ur motorn och kan se vilken typ av låsning jag har för kamaxlarna.
Har du gamla kamlåsningen med 46mm muttern så har jag några hempulade verktyg du kan få låna.

Sitta fast kan de göra också, men tom en elektrisk mutterknackare brukar kunna få bort dom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
freddegabbe
Posts: 219
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by freddegabbe »

Jag har ett P9191, för den lite nyare kamlåsningen, som du kan låna.
Fredrik
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by bsimonson »

Fredrik och Magnus, tack för erbjudandet att låna! Jag hör av mig när jag har fått ur motorn och ser vilka verktyg som behövs.

Niklas, tack till dig med. Jag fick dock svar från ddk-killen som ska skicka ett fäste efter nyår så jag kör på det eftersom det verkar lite smidigare.
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
Saffe
Posts: 6
Joined: Sun Mar 05, 2017 9:54 pm
Location: Söderhamn

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by Saffe »

Porsche911 wrote: Wed Dec 27, 2017 9:25 pm Jag har en halvmåne om du vill köpa, kostar 500:-
Niklas, jag köper gärna halvmånen av dig.
Mathias Eriksson
-69 911T Sportomatic
-72 Chevrolet C10
-68 Chevrolet Camaro
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Post by Porsche911 »

Hej

Den är såld
Niklas Granath

Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Post Reply