1971 Porsche 911 2.2E Targa objekt, matching numbers

Sveriges bästa plats att sälja delar till gamla Porschar. 911, 912, 914, m.fl.
OBS! Endast egna annonser.
Post Reply
Johanandersson
Posts: 16
Joined: Fri Mar 14, 2014 2:12 pm
Location: Malmö

1971 Porsche 911 2.2E Targa objekt, matching numbers

Post by Johanandersson »

Tänkte kolla intresset för en 911E targa. Som texten låter är det ett objekt, alla delar finns, breddade bakskärmar och RS front. Även orginal interiör. Rost i golv och lite i bakskärm. Posta era frågor och bud, bilder kommer inom kort, orginal Fuchs. OBS vet värdet så låga bud göre sig ej besvär. 8) :D :?:
Johanandersson
Posts: 16
Joined: Fri Mar 14, 2014 2:12 pm
Location: Malmö

Re: 1971 Porsche 911 2.2E Targa objekt, matching numbers

Post by Johanandersson »

Just nu röd, orginalfärg coda green
Johanandersson
Posts: 16
Joined: Fri Mar 14, 2014 2:12 pm
Location: Malmö

Re: 1971 Porsche 911 2.2E Targa objekt, matching numbers

Post by Johanandersson »

Har fått manga PM men inte svarat, är aldrig inne här. lag ett mail till johanhenrikandersson@hotmail.se Bilen har blivit certifierad av Porsche nu och den är matching I allt. Conda Green vid ny leverans. Priset är fast 240 000KR eller högre bud. Bilder finns.
User avatar
MagnusW
Posts: 3008
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 1971 Porsche 911 2.2E Targa objekt, matching numbers

Post by MagnusW »

240 låter som ett vrakpris när man hört priserna från årets Techno Classica i Essen....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: 1971 Porsche 911 2.2E Targa objekt, matching numbers

Post by Sven »

MagnusW wrote:240 låter som ett vrakpris när man hört priserna från årets Techno Classica i Essen....
Att begära ett pris är lätt, att faktiskt få samma astronomiska pris kan te lite liiite svårare.
Tänkte på den ganska rufsiga -67 911 L för 1,2 milj € 8)
356A -59
Carrera -84
bau911
Posts: 30
Joined: Tue May 21, 2013 9:23 pm
Location: Basel Switzerland
Contact:

Re: 1971 Porsche 911 2.2E Targa objekt, matching numbers

Post by bau911 »

Hej,
Tänkte bidra med lite info om den bil som det refererats till på Techno Classica, om vi diskuterar samma bil vilket jag förmodar så det var en vit 911 1968 2.0l men inte någon vanlig utan en original Rallybil utrustad från fabrik med full dokumentation. Givetvis kan man trots allt diskutera priset men ägaren som har en fantastisk samling porschar valde ändå att sälja denna unika bil och satte då ett pris på 1.2 miljoner Euro. Priserna som sätts på Tävlingsbilar går normalt inte att jämföra med priserna på "vanliga" porschar främst då de möjliggör att man får tävla med dem alternativt har ett mycket större samlarvärde.
Hälsningar Peter
Bau911

Porsche passion, more is not less, all are going to be unique!
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: 1971 Porsche 911 2.2E Targa objekt, matching numbers

Post by Sven »

Att just den bilen var väldigt speciell stod utom allt tvivel, men mitt ifrågasättande av den något ambitiösa prissättningen var väl mer åt hållet "bara för att man begär ett pris gör det inte korrekt, det är först om någon faktiskt betalar det som det blir sant".

Mina övriga undringar var av typen "vad annat "unikt" i Porscheväg kan man köpa för närmare 12 miljoner SEK?" och är det verkligen en faktor på mer än 12 för en fabrikspreppad bil kontra en vanlig 911 L?
Och ska man vara petig, så fanns väl 911L enbart som årsmodell 1967?
356A -59
Carrera -84
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 1971 Porsche 911 2.2E Targa objekt, matching numbers

Post by peterc »

Sven wrote:Att just den bilen var väldigt speciell stod utom allt tvivel, men mitt ifrågasättande av den något ambitiösa prissättningen var väl mer åt hållet "bara för att man begär ett pris gör det inte korrekt, det är först om någon faktiskt betalar det som det blir sant".

Mina övriga undringar var av typen "vad annat "unikt" i Porscheväg kan man köpa för närmare 12 miljoner SEK?" och är det verkligen en faktor på mer än 12 för en fabrikspreppad bil kontra en vanlig 911 L?
Och ska man vara petig, så fanns väl 911L enbart som årsmodell 1967?
1968 (om man ska vara petig) :mrgreen:
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
bau911
Posts: 30
Joined: Tue May 21, 2013 9:23 pm
Location: Basel Switzerland
Contact:

Re: 1971 Porsche 911 2.2E Targa objekt, matching numbers

Post by bau911 »

Hej,
Jag kan själv tycka att det börjar gå "troll" i vad folk begär, givetvis står det var och en fritt att sätta ut sin bil för vilka belopp som helst. Det som man märkt på senare tid är att det numera inte är entusiaster som köper bilarna utan investerare som endast ser det som en investering då man inte har för avsikt att nyttja bilarna alls. Det som jag även vill förmedla är att bilarna som säljs på Essen för de höga priserna är perfekt renoverade, de är nog i bättre skick än när de lämnade Porsche fabriken. Att totalrenovera en Porsche 911 har blivit otroligt dyrt inte bara för att reservdelspriserna skjutit i höjden utan även för att det numera finns utrymme att ta riktigt betalt, timpriser på runt 800-1000 SEK/h är inte ovanligt och kostnaden överstiger många gånger 100000 Euro för en totalrenovering idag. Vi kan konstatera att man är beredd att betala betydligt mer nere i Europa än hemma i Sverige för samma arbete.
Ha en underbar dag med era Porschar // Peter
Bau911

Porsche passion, more is not less, all are going to be unique!
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: 1971 Porsche 911 2.2E Targa objekt, matching numbers

Post by Sven »

Det var många bilar i Essen med mycket ambitiös prissättning som var mycket långt ifrån perfekt renoverade. Blanka och med upp-puffad klädsel, men med dörr- och luckpassningar som av och till förde tankarna till plastkaross-replikor och med övriga detaljarbeten som lämnade en del att önska.
Så jag håller med om att de riktar sig till en kundgrupp som inte är så kunniga...
356A -59
Carrera -84
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: 1971 Porsche 911 2.2E Targa objekt, matching numbers

Post by Jesse »

Håller med Sven, trenden på Essen verkar gå mot själlösa bilar som handlarna hastigt och hafsigt trollat ihop utan känsla eller respekt för originalitet.

Snabba pengar är väl sällan en sund drivkraft, tror jag.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 1971 Porsche 911 2.2E Targa objekt, matching numbers

Post by peterc »

Jesse wrote:Håller med Sven, trenden på Essen verkar gå mot själlösa bilar som handlarna hastigt och hafsigt trollat ihop utan känsla eller respekt för originalitet.

Snabba pengar är väl sällan en sund drivkraft, tror jag.
Vi var inte i Essen i år men däremot i Stuttgart. Visst fanns det sådana bilar som ni beskriver där också, men dessutom många riktigt välrenoverade bilar med många detaljer rätt. Priserna uppskruvade så klart och det var en del "europeiserade" USA-versioner där man inte fixat alla detaljer. Flera 964 och 993 RS från Japan för hiskeligt med pengar. Hittade en CUP med reservdelskaross som inte säljaren låtsades om, sånt lever man länge på när man är trött i fötterna. :D
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Post Reply