SÅLDA

Sveriges bästa plats att sälja delar till gamla Porschar. 911, 912, 914, m.fl.
OBS! Endast egna annonser.
Post Reply
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

SÅLDA

Post by nine12 »

1
Last edited by nine12 on Thu Nov 09, 2017 11:19 pm, edited 3 times in total.
perra
Posts: 17
Joined: Tue Nov 08, 2011 7:19 pm

Re: ATE bromsok Early

Post by perra »

m-typ .. innebär det att det är samma modell som e o s bilarna före -74 eller vilka bilar satt de på ... ???? :) mvh perra i nyköping
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Re: ATE bromsok Early

Post by nine12 »

Hej Perra!
Är inte säker på vilka 911 modeller dom ska passa?
Men bla.912 och 356c ska ha dessa okfästen.
Jag har för mig ha sett att dom ska passa 65-73.
Fästöronen har cc 76mm
Last edited by nine12 on Thu Jun 22, 2017 6:23 am, edited 2 times in total.
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: ATE bromsok Early

Post by stefan11438 »

Nej det är inte ok till en S eller E bil.
-De är i aluminium och i ett stycke, längre mellan fästhålen också (3.5 tum istället för 3 tum).

Men nån expert här kan säkert ge att utförligare svar :-)

//Stefan
User avatar
felix83
Posts: 1007
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: ATE bromsok Early

Post by felix83 »

De ser ut ungefär som de som sitter på min SC.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: ATE bromsok Early

Post by Johannes »

Själv tror jag att det är till en 911S, eller en S utrustad vagn.

De första bilarna hade 48 resp 35 mm kolvar. M ok fram och så kallade L ok bak. Det finns en del olika varianter under resans gång och Alfa har haft ungefär samma grejor tex. Och har för mig att en del av de varianter som använts i början hade ena halvan från 356: fast här är jag en smula osäker.

1967 kommer S modellen med ventilerade skivor och fortfarande enkretssystem.

1968 kommer S modellen med mer överbroms bak, kolvarna är nu 48 resp 38 mm. Likaså är huvudcylindern modifierad i diametern. Minns inte till vad. 19 mm? (detta förstärktes av spacers och annat ET - ökad lastväxel, manligt!)

Det var belägg från Ferodo för gatan och Textar till tävlingsbilarna. Numren kan jag inte i huvudet och det är inte väsentligt
i sammanhanget.

Det som får mig att tro att det är grejor från 68 S är att det ser ut som om det ligger en distans mellan okens halvor. Detta för att skivorna är ventilerade.


För övrigt är det,eller skall vara så kallade ASB bromsar. Det en ventil inuti kolven och en pinne i oket för att sköta självjusteringen. Dyrt system från Teves.

För riktigt avancerad tävlingskörning användes helgjutna ok i aluminium med det lilla bultavståndet. De kom från 911R som i sin tur hade hämtad iden från sportvagnsprototyperna. Sen kom de på 911S och kallas ofta för S ok.

Hade Porsche valt ha den allra först styrväxeln som var ännu kortare så hade legenden om 911S varit om möjligt ännu större. Mer överstyrning går inte att få. Med eller utan hjälp av bakbromsen.

Sen blev det ju som bekant en väldigt mycket lugnare bil om än med några fler hästar.


När man skruvar ihop dessa ok så är det väldigt speciella skruvar. Ribe skalle. M7. Skruven har tunnare liv och övergången mot skallen är speciell. Ungefär som på en Unbrako med hålkäl somrar som en andragradare för att låta en smula teknisk- Dvs radien är inte konstant.Det är en tämligen speciell skruv med hållfasthetsklass 11.9. Vet inte med mig att jag sett det någon annanstans oavsett område. Dessa skruvar är längre till S oken och såvitt jag vet finns de inte att få. Lyckades dock hitta till de bilar som har massiva skivor, Porschehandlaren i Wiesbaden fixade fram en påse med skruvar på något obegripligt sätt.

De speciella skruvarna gör att man kan skruva ihop oken betydligt hårdare - och det kanske är nödvändigt. Originalmuttrarna är högre än vanliga muttrar.

Den petige originalrenoveraren som vill ha korrekta ventilhattar med ATE texten i får gå till Volvo. Samma som på 960 och kanske fler.
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Re: ATE bromsok Early

Post by nine12 »

Tack Johannes!
Du har nog klargjort många frågetecken här!
Grym kunskap i ämnet, det tackar jag för :)
/ Tommy
Post Reply