Porche 911 el 912 Köpes

Söker du något 911-relaterat? Lägg ut en fråga här!
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej igen,

Det är en smula svårt att se på bilderna vilket skick bilarna är i, men den gula ser ut som om den börjar få lite ytrost på olika ytor. Kan vara ett dåligt tecken. På den vita så ser jag inget som är direkt uppseendeväckande, men det finns garanterat någon här på forumet som kan hjälpa dig med mer info.

Angående import så var jag tidigare inne på att ta hem en bil från USA. En Californiabil kan vara relativt billig jämfört med en Europeisk, och om man inte är ute efter en mint-condition S, som aldrig blivit körd och ägts av JFK, utan istället satsar på en fin T eller E, så är priserna väldigt bra. Sen tillkommer moms och tull, samt transport hem och sen måste den regbesiktigas. Allt detta kostar en slant, och du kan få exakta uppgifter genom att ringa tullen, vägverket och bilbesktningen. http://www.vv.se/templates/page3____696.aspx
Mer info: http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx

Bilbesiktningen: http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... endocument

Hoppas att detta hjälpte dig en smula.

Hälsningar

-ALF
Hoppas att detta kan hjälpa dig
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag kan för lite om 912 för att vara till någon riktig hjälp, men jag blir kraftigt sugen på (framförallt) den vita. 8)

(En av bilderna på den vita är dock fel. Det är bilden som visar (en annan) vitt 911/12 framifrån med en vägg som har ett element till höger om bilen (Image28). Den bilen har tex anten, 73:ans bakspegel, recaro stolar och svart kant på höger blinkersen - och kanske även targa tak!.)

Om du köper den vita så tror jag du skall montera på kormade torkararmar/torkar blad samt spolarmunstycken för att få den riktiga tidiga-tidiga 911 looken.

En grej som jag undrar lite över är fram och bak listerna på den vita, dom är nog bara målade/tapade streck och inte gummi lister (som på den gula). Om detta är rätt/fel eller skitsamma vet jag inte.

:!: Återigen: jag vet för lite för att komma med någon rekomendation, hoppas du får många tips från forumets alla entusiaster!
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Tilkommer det verkligen moms och tull på en så gammal bil. Inte säker på det. Jag har för mig att det bara är det på nya bilar.(några år gammla)

Skulle vara intressant om någon med erfarenhet vet. Har hört att det kostar ca. 25000kr att få hem en bil men vet inte heller hur bra det stämmer.

Från england har jag för mig att det bara är färjebiljett (newcastle-göteborg) på ca. 1000 kr om man nu vill köra bilen hem sedan en vanlig reg. besiktning. Det är oxå uppgifter som jag bara har läst någonstans.
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Den gula ser lite mer "Alex-mässig" ut. :D

Men Fuchs har inte det bästa ryktet...

Det behöver ju inte bli så dyrt att köra hem bilen. Men det är ganska läskigt att köpa en 40 år gammal bil och köra iväg den direkt. Det borde gå att få ett kvitto på en lägre summa, så tull och moms inte blir så mycket. Vet inte hur det är med bilar äldre än 30 år men England är ju med i EU så lite billigare än att handla i USA borde det väl va.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Tjena,

Jag är nästan säker på att det tillkommer tull och moms även på äldre bilar, men att det är en lägre momssats. Tull blir jag osäker på då det är inom EU, och det bästa är nog att ringa och kolla med Vägverket. Dom har järnkoll på vad som gäller och vem man ska ringa på t ex Bilbesktningen om vad som gäller för regbesiktning.

Håller med om att den gula är fräsig som attan.

Hälsningar

-ALF
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Dom ser väl helt OK ut! Bra / dâligt med bucklan i den gule, trâkigt att köra runt med, men bra om du kan pruta till dig priset av en hellackering.....

Ingen tull och moms om de är registrerade i England (annat jersey, isle of man etc.) och om bilen är äldre än 6 mânader och har gâtt mer är 600 mil, bilen är dâ "förbrukad" i england och skatten skall betalas där (och har i ditt fal redan betalats där).

Skall ni ta hem "dyra" bilar frân usa sâ finns det agenter som tullar in den i tyskland eller annat eu-land med lágre moms än sverige (tyskland 18% spanien 16%) sedan importerar ni dem frân tyskland med EU momsen betald, smart! Lönar sig dock bättre om ni är sugna pâ en sprillans Escalade EXT!

Vägverket har info om de senaste reglerna pâ sin hem-sida.

Har inte importerat frân England men frân Belgien, Tyskland och Spanien. Lätt som en plätt och ungefär max. 10 000 allt som allt! Det skall vara samma sak frân allla eu-länder.

Det kan vara lite svârt att fâ tid (reg bes) och bered dig pâ lânga monologer om ryska-maffian och âsikter som; om tyskland hade vunnit andra-världskriget sà hade vi aldrig haft den här EU-skiten (detta är sant, sagt till mig pâ Aröd i Gbg!)
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Den vita T:n såg perfekt ut. Köp den Alex :D
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag håller med Tommy!
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

http://www.pistonheads.com/sales/48432.htm

Har varit ute jättelänge, kanske ett varningstecken?? Har mailat med säljaren för ca 3 månader sen men något annat dök upp. Den är lite halvrisig men det reflekterar sig i priset. Borde nog gå att pruta eftersom han tydligen har problem att sälja.

Hälsn/Dennis
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Ang peng vid import från USA. Jag tog hem VIncent. Med ett kvitto på 7 000 USD så blev kostnaden för hemtagning, reg bes osv totalt ca. 25 000:-. Då var min bil en -73:a. Det kan bli lite stökigt att ta hem senare bilar. De bråkade på mig för att den hade plasttank och jag skulle behöva göra bullerprov.

Det finns fler goda skäl att åka till SF. Även om priserna har gått upp. Det finns inget som slår en orörd CA bil.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

oj här händer det grejor..

Post by plåtfälg »

Jonas Y wrote:Jag håller med Tommy!
Ja den vita var fantastisk... men fan jag börjar bli seg på att skeppa över, kan man köpa en bil utan att ha tittat på den?...svårt tycker jag.
Och kan man lita på att man får bilen, att det inte e nåt skumt?
Det e ju massor med skojare där ute... hur vet man.
Fortsätter nog att leta i sverige... om inte nån har ett fantastiskt tips på hur man gör...
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

tommyrecaro wrote:Den gula ser lite mer "Alex-mässig" ut. :D


Tommy
Javisst, tänk dig den gula med fett posten-logga... hm kanske man får spons på frimärken...
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

plåtfälg wrote:... hm kanske man får spons på frimärken...
Ja, eller sommarjobb som brevbärare. :lol:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Här finns två Targor. Vet ej hur länge de har legat, om det är samma bilar som redan diskuterats eller om de är sålda.

http://web.annonsmag.mhrf.se/

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

tommyrecaro wrote:Här finns två Targor. Vet ej hur länge de har legat, om det är
Tja, den ena var såld, den andra har jag inte fått tag på...antar att den också e såld, det var jättelängesen.'

men tack för tipset... :D
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Post Reply