Banslalom för early 911?

Planering för kommande träffar.
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Banslalom för early 911?

Post by Hasse Targa 72 »

Är det kul att köra banslalom?
Är det några i Early 911 i Stockholmsområdet som tänker göra det i år på Bromma halkbana?

På SPCs hemsida står:
"Porsche Club Sverige välkomnar dig till Michelin PCS slalomcup 2009.
Efter utvätderinga av flera olika alternativ har vi beslutat att även i år ha vår slalom på Bromma halkbana som ligger ett stenkast från centrala Stockholm.

Dagen kommer bestå av en traditionell slalomtävling för alla klasser. Observera att asfaltsytan på Bromma bitvis är en väldigt smal bana med hårda oflyttbara föremål nära kanten vilket gör det extra viktigt att köra med insidan av huvudet för att undvika skador. Vi kommer självklart att lägga en så säker bana som möjligt.

Vägbeskrivning: Kör mot Bromma flygplats. Vid korsningen Ulvsundavägen/Kvarnbacksvägen svänger du ner mot Brommaplan och efter ca 100 meter svänger du höger in mot Lintaverken och Plantagen. Sedan följer du skyltning mot Bromma Golf. Kör förbi parkeringen och sväng sedan höger ut på flygrakan där vi kommer samlas.

Varmt välkommna!

Region Stockholm har följande tävlingsdatum säsongen 2009:
2, 16, 30 maj, 13, 27 juni, 8, 29 augusti

Föranmälan krävs ej. All anmälan sker på plats."

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
Michael
Posts: 46
Joined: Wed Jun 11, 2008 10:08 am
Location: STOCKHOLM

Re: Banslalom för early 911?

Post by Michael »

Det är Kul!

Finns en Classic klass att köra i, där earlys kvalar in, så man slipper slåss mot moderna bilar. I klassen får 911:or upp till SC framföras. 928 och 944 (ej tubo och S2)
kvalar okcså in i den klassen.

Hoppas vi syns där!

/Michael
User avatar
Erky
Posts: 88
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:59 pm
Location: Stockholm/Hässelby

Post by Erky »

Hej

Var ute och tittade på Hasse i dag när han körde PCS slalom på Bromma, det såg hel kul ut. Dock syntes det väl att utvecklingen gått framåt sedan -72 när det gäller väghållningen. Men Hasse körde bra med tanke på förutsättningarna, std Targa -72 med smala däck och 65 profil.

Hasse var dock för ensam "early", jag tycker vi ska utmana Hasse och hans 1.13 vid något av de återstående tillfällena

Region Stockholm har följande tävlingsdatum säsongen 2009:
2, 16, 30 maj, 13, 27 juni, 8, 29 augusti


Kanske något av datumen i augsti passar folk bäst?

Blir vi åtminstone 5 utmanare kan jag tänka mig att fixa en "Early911 slalom pokal"

Det enda som krävs för att få köra är PCS medlemskap

//Eric
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Tack Erky för sportreferatet :) .
Ja, det var kul att köra. Snart vet jag hur man ska göra och då får ungtupparna se upp.
Gamla Pärlan uppförde sig så gott hon kunde. Men man känner naturligtvis av att utvecklingen gått framåt. Och tråkigt vore det ju annars.
Image
Image

Lägger med en bild från Bromma Halkbana och hoppas att ni blir inspirerade att ställa upp nästa gång.

Image

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Av bilden ovan att dömma ser banan lite mer utsträckt ut än denna till synes väldigt knixiga Youtube snutt med en Early 8)
http://www.youtube.com/watch?v=O56Y0j518Bc
Låter gött iaf :twisted:
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Banslalom Bromma 27 juni 2009

Post by Hasse Targa 72 »

Så var det då dax igen. :D Banslalom på Bromma och med en förhoppning om att fler Early 911 skulle dyka upp. Men nej. :cry:
Erky fick inte tag på nytt helt bakdäck och Rickard skulle på något annat evenemang. Säkert gjorde det vackra vädret att många Early-förare gjorde andra prioriteringar än att köra banslalom. Men tro mig - fyra timmar i stekande sol på en asfaltraka (utan möjlighet till skugga) kan vara trevligt när sällskapet är det rätta. :D
Image
Den här gången var jag bättre förberedd än förra gången med bekvämligheter i "depån".
Image
Jag kollade in mina tre motståndare i gruppen Classic och skrämdes när jag såg deras sportstolar och sportiga sänkningar. :shock: . Det här skulle inte bli lätt.
Detta är bil C1
Image
Detta är bil C2
Image
Detta är bil C4
Image

Och det blev det inte heller. Av de fyra startande belade jag (C3) en fjärdeplats i Classic.
Image
Men om jag läste resultattavlan rätt så lyckades jag köra fortare än två förare i Standardklassen.
Image

Jag kan berätta att framgången firades på ett behärskat sätt.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Early bilarna är inte alls bortkomna i slalom, tvärt om. Lite preppade, för de är alldeles för mjuka original för moderna däck, kan de vara riktigt snabba.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Magnus!
Låter spännande men på vilket sätt kan man preppa bilen om man är en vanlig amatörskruvare utan tillgång till avancerad verkstad?
Det enda råd jag fick av PCSs instruktör vid mötet hos Ferdinand i Habo var att trycka i mer luft i däcken.
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Man kan börja med clubsport dämpare runt om, helst hårdare stavar också, framför allt bak.
Lite grövre krängningshämmare, kanske inte ens finns någon?
Bra högprestanda däck, ej r-däck dock.
En stol där man sitter lite still i.

Fast det mesta sitter som vanligt bakom ratten!

Stavarna är det som är lite bökigt, det andra fixar alla med tummen på rätt ställe och ett garage.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Slalom med en early är nog det roligaste man kan utsätt bilen för
Plötsligt så upptäcks alla fel med bilen(och då menar jag dåliga bussningar, dåliga dämpare mm.)
Mitt råd är att införskaffa en riktig bra sittastill stol typ Recaro, där vinner man mycket känsla.
Där efter är nog dämparna det som bör bytas till typ Bilstein, koni

När man börjar med R-däck så blir det mer att tänka på, men det viktigaste är att man åker på slalom träffarn och har roligt
bra tider kommer med tiden

Robert
911 -72 Rennsport
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Hej Magnus och Robert!
Tack för de goda råden om förbättringar av bilen. Får se om budgeten tillåter några mer omfattande förbättringar. Inser allt tydligare att det är jag som förare som är den svagaste länken men det blir också en sporre att försöka bli bättre. :?
Ska se om jag kan komma över någon bra och billig stol som jag kan utvecklas i. Det räcker egentligen med en stomme som jag kan klä om. Det är ju inte många gånger per år som stolen kommer att användas.Kanske finns det någon på forumet som har en till övers? Mejla mig i så fall. :D
//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Erky
Posts: 88
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:59 pm
Location: Stockholm/Hässelby

Post by Erky »

Dags för PCS slalom på Bromma nu på Lördag 8/8 igen.

Hasse Targa och Erky "anmälda till start" några andra som tänker vara med nu på lördag ?

//Eric
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
User avatar
tommy-SC
Posts: 63
Joined: Tue Jun 24, 2008 9:10 am
Location: Nälsta - Stockholm

Post by tommy-SC »

Vilken tid ska man vara där?

/Tommy
Tommy Malmström, PCS#11717
Porsche 911SC 1979 :twisted:
Porsche Boxster 2000 :oops:
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Hej!
Samlingen före åkandet med anmälan och bangenomgång brukar vara med start kl 09.30 och hålla på till ca 10.00.
Man kan räkna med att varje åk tar 2 min och om antalet tävlande totalt är 30 st så tar det ca 3 timmar innan alla har kört sina 3 åk.
Men vill man inte stanna hela tiden så kan man avvika efter sitt andra åk eftersom det är den sammanlagda tiden från två åk som räknas.
Image

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Se till att v8 drögarna bakom dig den här gången ;)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Alla goda råd hade lett till att jag skaffat en bättre begagnad stol som skulle göra det möjligt att sitta still och styra med ratten i stället för att krampaktigt hålla mig fast i den. Och visst känslan var mycket bättre liksom resultaten. Erky som också var med och körde uppskattade min prestationsförbättring till bortåt 10 procent. :shock:
Image

Fastän Erky var "nybörjare" körde han mycket elegant och följsamt. Men så har han också sysslat med racing om än i annan form. 8) Image

Vi mötte hårt motstånd baserat på såväl taktigresonemang Image som finjustering av lufttryck. Image

Många kör otroligt bra Image

Arrangemanget löpte som vanligt smidigt och stämningen var på topp. Image

Hur det gick? Rätt så hyfsat. Avståndet till de bästa kan nog minskas ytterligare. Erky i C1 hade 2.08.79 och jag i C5 hade 2.14.43. Image

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Erky
Posts: 88
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:59 pm
Location: Stockholm/Hässelby

Post by Erky »

ImageStil studie på Hasse


Tyvärr Magnus, vi lyckades inte hålla 928:an (C4 ovan) bakom oss !! Dels var det en ganska duktig chaufför och så var bilen preppad (fjädrar, dämpare ....) så vi hade inte mycket att sätta emot med våra original bilar.

Vi var 3 från forumet denna gång (Hasse Targa, Erky, Tommy -sc) vore kul om det blev fler (OBS krävs medlemskap i PCS). Tyvärr krockar nästa tävling, 29/8, med bilutställningen på Rosersberg.
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
User avatar
tommy-SC
Posts: 63
Joined: Tue Jun 24, 2008 9:10 am
Location: Nälsta - Stockholm

Post by tommy-SC »

Jag har lagt upp lite bilder från lördagen.

Ni hittar albumet här :shock:

/Tommy
Tommy Malmström, PCS#11717
Porsche 911SC 1979 :twisted:
Porsche Boxster 2000 :oops:
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Ser ut som det var trevligt på östsidan
själv var jag på Hasslösa och körde, fint väder och ganska snabb bana = underhållande
944 turbo ägare hade ett eget möte så det var övervägande frontmotor denna gång.
trevligt att ni har fått igång earlybilarna på slalomträffarna själv var jag tyvärr ensam på Hasslösa :(

Robert
911 -72 Rennsport
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

För er lite längre söder ut så har vi i PCS öst-regionen en slalomträff i Jönköping den 22:e augusti.

Öst innebär Småland-Östergötland, men vi schasar inte iväg bilar från andra regioner för det. För att få köra måste man vara PCS medlem, men det går bra att komma ändå om man bara vill titta och umgås.
Det brukar komma några early bilar när vi är i Jönköping.


Samling 9.30 vid Eurostop (skyltat från E4) för gemensam färd till tävlingsplatsen. Har du problem att hitta ring Bo Johansson 0730-932715.
Medtag eget fika!

Anmälan till: Bo.Stillberg@porsche.nu., 0122-17190 kvällstid.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Niklas Larsson
Posts: 159
Joined: Tue May 22, 2007 9:40 pm
Location: Stockholm/Vällingby
Contact:

Post by Niklas Larsson »

Jag var och tittade när Hasse, Erik och Tommy körde på Bromma i lördags och det är bara att lyfta på hatten och göra en djup bugning. Jag var där tillsammans med min ingifta spanska släkting, Daniel, för att visa honom lite äkta svensk kultur när den är som bäst. Både jag och Daniel var grymt imponerande av Hasse, Erik och Tommys körningar och det är läckert när Erik med sina 110 hästar är snabbare runt banan än en ny GT3. Skrev en liten blänkare på bloggen http://luftkyld.blogspot.com/2009/08/sl ... romma.html
Porsche 356C - gammal ärrad räser
RPB GT - liten och tuff

Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Av tiderna att döma så var det en långsam knixig bana. Då har inte nya GT3or med r-däck och liknande så stora fördelar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Michael
Posts: 46
Joined: Wed Jun 11, 2008 10:08 am
Location: STOCKHOLM

Post by Michael »

Riktigt kul att ni vågat er ut och köra på Bromma. Hoppas fler här på forumet
vågar sig på att använda sina bilar i dessa sammanhang. Synd att den 29:e krockar... tror ändå jag skall pallra mig ut till mina kollegor och titta om någon early vågar sig ut även denna dag.

/Michael
PCS reg.ombud Stockholm




Tyvärr Magnus, vi lyckades inte hålla 928:an (C4 ovan) bakom oss !! Dels var det en ganska duktig chaufför och så var bilen preppad (fjädrar, dämpare ....) så vi hade inte mycket att sätta emot med våra original bilar.

Vi var 3 från forumet denna gång (Hasse Targa, Erky, Tommy -sc) vore kul om det blev fler (OBS krävs medlemskap i PCS). Tyvärr krockar nästa tävling, 29/8, med bilutställningen på Rosersberg.[/quote]
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Om allt går som planerat så har jag nog Porschen i Stockholm den 29:e, så då tittar jag ut Bromma.
Vanligtvis bor jag i Kalmar, men nu jobbar jag en hel del i Stockholm.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Vi i väst har en slalom kvar på Hasslösa!
Jag ska dit och det finns väl andra early som kan hitta dit också(det är alltid roligt att träffa likasinnade. :D
911 -72 Rennsport
Post Reply