PCS slalom Bromma 2010

Planering för kommande träffar.
Post Reply
User avatar
Erky
Posts: 88
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:59 pm
Location: Stockholm/Hässelby

PCS slalom Bromma 2010

Post by Erky »

PCS Stockholm drar igång slalom tävlingarna för året den 24 April, på Bromma som vanligt.

Nytt för i år är hjälmtvång!

Det finns som vanligt en classic klass där våra bilar "kvalar" in. Stefan S brukar dominera med sin 911 -75 (bäst även i Sverige !!!), men det vore roligt om det var några fler Early´s.

Hasse Targa, du ska väl köra i år också ?

Region Stockholm har följande datum bokade för säsongen 2010:

24 april
15 maj (uppvärmning, ej tävling)
29 maj
12 juni
3 juli
14 augusti
28 augusti

För mer info läs: www.porsche.nu

//Eric
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Hej, hur går det där med slalom körning till? Fins det något skrivet någonstans?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Erky
Posts: 88
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:59 pm
Location: Stockholm/Hässelby

Post by Erky »

Hej Jonas

På Porsche.nu hittar du den lite mer formella beskrivningen.

En liten sammanfattning från hur det går till i Stockholm (jag var och tittade och körde några gånger förra året):

Det krävs medlemskap i PCS, i övrigt är det gratis :D
Inga andra krav än hjälm.

Det är ett totalt prestigelöst arrangemang för "vanligt folk", det är en blandning av bilar från de som kör på banmötena till vanliga söndags åkare, har man lite racing intresse så hamnar någonstans i mitten på skalan av deltagare.

På Bromma kör man en kon bana på en stor öppen asfalt plats. Banan kan liknas vid en åtta med lite chikaner, snitthastigheten är kanske är 50 km/h, inga högre hastigheter alltså . Men det räcker till när man väl kör. Inga problem att drifta om man så vill (Hasse Targa körde med några fina uppställ förra året). Varje heat är ca 1 min körtid. Man kör 3 heat och räknar de 2 bästa. Kör man på koner får man tidstillägg.

Normalt samling 9- 9.30, genomgång av banan, sedan igång och kör. Brukar vara klart vid 2-3 tiden bereonde på hur många bilar det är.

I år tänkte man ha en "utblidningsdag" för slalom körning den 15/5, kan ju vara en början.

Min erfarenhet är det var bra mycket roligare att köra i verkligheten, än hur det verkar när man står och tittar på. Det är lite go-kart känsla över det hela.

//Eric
Last edited by Erky on Sat Apr 17, 2010 4:03 pm, edited 2 times in total.
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Hej Jonas!

Kan verkligen rekommendera banslalom. Nördigt kul. :D :D
Lockar garanterat fram ynglingarna (och vad nu motsvarande kvinnliga personer heter) i oss som deltar. Många kör jättebra medan andra drabbas av hjärnsläpp och irrar bort sig bland konerna (till åtminstone åskådarnas glädje :lol: ).

Jag kommer själv att försöka delta vid så många tillfällen som möjligt. Vid ett par tillfällen "kolliderar" banslalom på Bromma med PCSs banmöten ute i landet genom att de senare ligger dagen efter.

Banslalom gav mig inspiration att delta i gruppen OR (orutinerad) vid ett par banmöten förra året. Även banmötena kan rekommenderas.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
Erky
Posts: 88
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:59 pm
Location: Stockholm/Hässelby

Post by Erky »

Vill man få en känsla för hur banan är på PCS Slalomen på Bromma, titta på denna film. Den är från första tävlingen i år:

http://www.youtube.com/watch?v=-V9a5EHTjIA
(en 924 turbo)

//Eric
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
Post Reply