Studiebesök hos Civinco Göteborg (Härryda) 15/3

Planering för kommande träffar.
Post Reply
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Studiebesök hos Civinco Göteborg (Härryda) 15/3

Post by MartinG »

Civinco utvecklar och tillverkar programmerbara motorstyrsystem, både Stad-Alone och Piggy-back. De har även en rullande landsväg i Härryda (Göteborg) där dom gör effektmätningar, trimmar, justerar förgasare, mappar insprutningssystem osv…

Jag har fått frågan om vi vill komma på studiebesök hos dom.
De fixar lite fika och berättar vad man kan göra/hur det fungerar på en rullande landsväg.
Jag har även varit i kontakt med 356-klubben som ska dit 15:e mars. Vi kan följa med dem om vi vill. De har 2st bilar som ska köras på rullande landsväg.

Ett annat alternativ är att vi har en eget studiebesök något annat datum.
Då finns det möjlighet för den som vill att köra sin bil på rullande landsväg till rabatterat pris.
I så fall behöver vi få ihop en eller två bilar att effektmäta och några åskådare.

Vad säger ni?

mvh
Last edited by MartinG on Wed Mar 02, 2011 2:37 pm, edited 1 time in total.
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Det låter kul, jag är på!

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Jag är intresserad.
Tis 15/3 Är noterad.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Tycker också det låter trevligt och följer gärna med när 356 klubben är där.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

Yes. Då kör vi en samträff med 356-klubben.
Ingen mer som är intresserad?
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Jag följer gärna med.

Izvor
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

Enligt Peter på Civinco finns det möjlighet att klämma in en eller två bilar till för effektmätning. Kan innebära att man får komma dit lite tidigare.
Någon som är intresserad?
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

På tisdag kl. 18:00 är det dags.
Adressen är: Kloftens 124 Härryda

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=K ... +H%e4rryda

Ska vi ses där eller vad säger ni?

//Martin
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

MartinG wrote:På tisdag kl. 18:00 är det dags.
Adressen är: Kloftens 124 Härryda

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=K ... +H%e4rryda

Ska vi ses där eller vad säger ni?

//Martin
Jag kommer dit. Jag kör från Torslanda, om det är nån som vill/behöver samåka så är det bara att hör av sig.

Izvor

0709201307
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

vi åker tre personer från Linnéstan kl 1730, finns en plats kvar i bilen
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Tackar för en trevlig kväll.
Gillade bromsbänken med sin geniala ”enkelhet” dock så begränsades mätningarna till transienter / svep.

Min slutsats efter bromsningarna är att AFR/lambda (blandningsförhållande) och vridmomentskurva följde varandra mycket väl. Detta verifierades i och med den vackra blå -65:an som justerades och vid omprov följde och korrelerade vrid och lambda väl.
Så för mig som inte främst är intresserad av en numerisk siffra på effekten var detta ett starkt argument att köpa en bredbands lambda, AEM rekommenderades och kostar ca 200USD.
Förstärker även den gamla devisen ”att mäta är att veta”

Så när jag får in en Bredbands lambda så blir planen att köra jämnt pådrag i svagt uppförlut med mål att få ett AFR på ca 14 (max)
Steg 2 får bli fullgas accelerationer 3an med ett mål på AFR 12,5.
Någon annan som har erfarenheter att finjusstera m.h.a. bredbandslambda? och vilka värden man skall sikta mot?

-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

låter roligt, ingen som har bilder?

Jag har en mätare ifrån Innovate
Image
Image
Image

Den nedersta bilden är en kurva som jag kommenterat lite på i efterhand, lyckades aldrig få den att gå snålt och fortfarande gå rent, men det känndes tryggare med lite fett. Ligger typ mellan 12 och 13 över hela registret nu.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

Tack för en trevlig kväll! Här kommer två bilder.

Image
Izvor var den enda från oss som åkte ståndsmässigt.


Image
Rally 65:a som körs på rullarna.
RS -73 Replica | PCS 2424b
Post Reply