PCS banmöte Mantorp Park Sept 13 2009

Post Reply
User avatar
Erky
Posts: 88
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:59 pm
Location: Stockholm/Hässelby

PCS banmöte Mantorp Park Sept 13 2009

Post by Erky »

I helgen var det PCS banmöte på Mantorp Park. Det var mitt första banmöte i PCS regi och måste säga att det var mycket välordnat och flöt på smidigt trots att det kanske var uppåt 150 bilar + PCS racing. Märks att PCS hållit på med detta ett tag. Det var ingen classic klass denna gång utan man fick köra i OR alt R1 klasserna med gammel bilarna. Det var 5st 60-70 tals 911 på plats . Bl.a Hasse Targa och Magnus W här på forumet.

Mantorp park kanske inte är den mest optimala banan för en 911T -68, långa rakan kändes vääääääldigt lång, trodde motorn skulle sprängas när man kommit halvvägs och hade 6000rpm på 5:an !!

Fick bra instruktioner av Karl-Ove hur man ska ta de olika kurv-partierna på banan. Konerna för ingångs placering, APEX och utgång var bra hjälp för att hitta rätt spår. Svårast tyckte jag var att alltid ha rätt växel i kurvorna för att bilen skulle orka dra bra (har ju bara 110 Hk, så det blir att växla att a h-vete) Verkade också som synkringarna till 3:an kanske inte hängde med för det var svårt med vissa nerväxlingar.

Lite bilder från helgen:

Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image (de två sista korten tagna av Martin Ericson)





Stort tack till Magnus W och Karl-Ove som ställer upp ideellt och hjälper till att arrangera sådan här övningar.

//Eric
Last edited by Erky on Tue Sep 15, 2009 12:31 pm, edited 1 time in total.
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Efter att ha kört banslalom med en bättre stol (se Banslalom för early 911? under Kommande aktiviteter) började jag fundera över hur det skulle vara att köra på en riktig bana. Jag anmälde mig därför till PCS ”Utförlig instruktion för OR och LOF” (OR = orutinerad, LOF = lugn och fin) på Gelleråsen i auguati.

Arrangemanget var av högsta klass – välorganiserat och med en pedagogik som man önskar gällde även i det vanliga skolsystemet. Här fick man verkligen lära sig grunderna i hur man ska hantera bilen. Image Instruktörerna åkte med några varv i våra bilar och vi fick åka med också i deras bilar. Mest körde vi dock själva.
Karl-Ove Qvarfordts bil
Image
Peter Calås bil
Image

Genomgången av spårval i kurvorna vittnade om instruktörernas kunnighet och ”följa John”-körning ledde till att bilarna på ett tydligt sätt visade hur kurvan skulle tas när vi stannat för att diskutera kurvan. Image Sedan var det bara att köra! Image

Gelleråsen gav mersmak så jag anmälde mig också till OR på Mantorp Park. Detta var ett s k Standardmöte för alla grupper. Den här gången var även bl a Eric med från Early 911 gruppen. Image
Hastighetspartierna var genomgående fler på Mantorp än på Gelleråsen som är en mer knixig bana. Eric med sin tidigare erfarenhet av racing körde så det rök både på och vid kanten av banan. Även jag testade gränserna.
Eric redo för start Image

Under lunchpausen tävlades det på riktigt. Sköna dekalerna på segrarbilen (och även på lastbilen). :D Image

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Se där, man har hamnat på bild i sin silverpil :)

Kul att ni gillade det hela. Någon mer som ska ned till Knutstorp?

Jag hade skitkul själv jagandes Fredde Nilsson (region ombud i öst, styrelse medlem, medlem i slalom kommittén) i hans silvriga 73a. Hans bil är en T men med s-kammar mm. Han körde fortare i parisen och mjölby, men jag har mer pulver och drog ifrån/tog in på rakorna. Vi låg och släppte om varandra lite till och från. Det är nyttigt att ligga bakom någon i liknande bil men som kan köra och visa spåret.

Jag var också på Gelleråsen i augusti, första gången jag var där, riktigt rolig bana! tyvärr tog mina gatdäck i skärmarna så jag brände lacken...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply